Hassan Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
'''Yang Berbahagia Profesor Emeritus Dato' Dr. Hassan bin Said (حسن بن سعيد)''' ''<sub>DPMP, DMSM, DSPM, PGBK, Chevalier de I' Ordre National du Merite Award</sub>'' sekarang merupakan Naib Cancelor dan Presiden [[Universiti Teknologi MARA]] (UiTM) yang dilantik pada 2 Februari 2016 menggantikan [[Sahol Hamid Abu Bakar|Profesor Emeritus Tan Sri Dato' Sri Ir. Dr. Sahol Hamid bin Abu Bakar]] yang telah ditamatkan tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember 2015.
== Biografi ==
Profesor Emeritus Dato' Dr. Hassan bin Said dilahirkan di Kelantan pada 1 Januari 1955. Pada tahun 1979, beliau menamatkan Ijazah Sarjana Muda Matematik di University of Manchester, United Kingdom. Beliau kemudian menerima penganjianpengajian dalam bidang Master of Science di Brunel University, United Kingdom dan tamat pada 1981 dan terus menerima PhD dari Brunel University, UK pada tahun 1984, pengkhususan dalam Reka Bentuk Geometri Dengan Bantuan Komputer (Computer Aided Geometric Design).
 
Profesor Hassan memulakan karier sebagai pensyarah Matematik di Sekolah Sains Matematik di Universiti Sains Malaysia (USM) pada tahun 1984. Kemudian, beliau dilantik sebagai Dekan sekolah tersebut pada tahun 1990. Lima tahun kemudian, belia dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik) di USM, sebelum dipinjamkan ke Kementerian Pendidikan pada tahun 1998 sebagai Pengarah Bahagian Pendidikan Tinggi.