Joseph Stalin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
INeverCry (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 55:
}}
 
'''Joseph Stalin''' atau '''Iosif Vissarionovich Stalin''' ({{lang-ru|link=no|Ио́сиф Виссарио́нович Ста́лин}}, {{IPA-ru|ˈjosʲɪf vʲɪsɐˈrʲonəvʲɪt͡ɕ ˈstalʲɪn|pron}}; lahir '''Ioseb Besarionis Dze Jugashvili''', {{lang-ka|იოსებ ბესარიონის ძე ჯუღაშვილი}}, disebut [iɔsɛb bɛsariɔnis d͡ze d͡ʒuɣaʃvili]; 18 Disember 1878 – 5 Mac 1953), merupakan seorang [[diktator]] yang memerintah [[Kesatuan Soviet]] dari pertengahan tahun 1920an hingga kematiannya pada 1953. Beliau merupakan seorang pemimpin moden yang paling lama menerajui Soviet dan adalah tokoh penting yang membentuk negara itu dan juga benua Eropah selepas [[Perang Dunia II]].Beliau dikenali dengan jolokan "Man of steel"(lelaki besi) sempena dengan nama akhir beliau (stalin) yang bermaksud "besi" atau keluli.
 
== Sejarah awal ==
Baris 99:
 
Seterusnya dalam perkembangan karier Stalin,beliau telah menggantirugikan kehancuran pada tahun 1920. Stalin juga ingin memastikan kematian Trotsky, memberi perlindungan terhadap Lviv dalam perjanjian Nazi-Soviet,menjalankan hukuman mati terhadap veteran-veteran Poland dalam pembunuhan beramai-ramai di hutan Katyn. Stalin mengukuhkan kuasa Soviet dengan mengambil-alih Eropah timur dan di Yalta, menuntut Lviv diserahkan oleh Poland kepada Soviet Union.
 
= Pengaruh =
Beberapa buah negara berfahaman komunis telah ditubuhkan disebabkan oleh Stalin.Contohnya ialah Korea Utara dan Republik Rakyat China (People's Republic Of China).Stalin telah memberi sokongan kepada parti komunis di seluruh dunia untuk menyebarkan ideologi komunisme melalui persidangan Comintern.
 
==Anugerah, pingat dan darjah kebesaran==