Perang Kemerdekaan Itali Ketiga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
}}
 
'''Perang Kemerdekaan Itali Ketiga'''([[Bahasa Itali|Itali]]:''Terza guerra di indipendenza italiana'') merupakan konflik yang selari daridengan [[Perang Austria-Prusia]], dan telah berlakuberlangsung di antara [[Kerajaan Itali]] dan [[Empayar Austria]]. Peperangan ini memaksa Itali tidak bersekutu dengan negara lain tanpabagi mengelakkan berperang dengan Austria demi tanah air sendiri.
 
== Latar belakang ==
[[Victor Emmanuel II dari Itali|Victor Emmanuel II dari Savoy]] telah dinobatkan sebagai [[Raja Itali]] pada [[17 Mac]] [[1861]], tetapi tidak mengawalmenguasai [[Veneto]] dan [[Lazio]]. Keadaan orang ''Irredente'' (satu istilah yang kemudian Itali untuk sebahagian daripada negara itu (yang kemudian dikenali sebagai Itali ) di bawah penguasaan asing, secara literal bermaksud ''ditebus'') mewujudkanmenimbulkan keadaan tetapketegangan selama-lamanyaberkekalan ketegangan untukbagi politik dalaman kerajaan yang baru diwujudkan, sebagai serta menjadi asas dasar luarnya.
 
Percubaan pertama untuk menguasai Rom adalahbermula dari tahun 1862 oleh [[Giuseppe Garibaldi]]. Bisikan dalam berkecuali Raja, beliau telah belayar dari [[Genoa]] hingga ke [[Palermo]]. Mengumpul 1,200 sukarelawan, beliau berpindahbergerak dari [[Catania]] dan mendarat di [[Melito]], di [[Calabria]], pada 24 Ogos hingga sampai ke [[Aspromonte]], dengan niat untuk mendaki semenanjung sehingga ke Rom. Umum Piedmontese [[Enrico Cialdini]], bagaimanapun, menghantar satu bahagian di bawah kolonel Pallavicino untuk menghentikan tentera sukarelawan. Garibaldi sendiri telah cedera dalam pertempuran berikutnya, dan dipenjarakan bersama-sama dengan orang-orangnya.
 
Ini perbezaanPerbezaan yang semakin ketara antara [[Austria]] dan [[Prussia]] dengan penguasaan negara itu berkembang di Jerman bertukar menjadi perang terbuka pada tahun 1866, menawarkan Itali kesempatan untuk mendapatkan semula Veneto. Pada [[8 April]] [[1866]], kerajaan Itali telah menandatangani pakatan ketenteraan dengan Prussia, melalui pengantaraan [[Napoleon III dari Perancis]]. Tentera Itali, yang diketuai oleh am [[Alfonso Ferrero La Marmora]], adalah untuk melibatkan diri Austria di hadapan selatan. Pada masa yang sama, mengambil kesempatan daripada keunggulan tentera laut mereka, orang Itali mengancam [[Dalmatia]] di pantai, memaksa Austria untuk bergerak sebahagian daripada kuasa-kuasa di sana dari hadapan Eropah tengah.
 
== Persediaan Itali ==