Jangka suhu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Mercury Thermometer.jpg|thumb|Jangka suhu raksa untuk mengukur suhu bilik.]]
'''Jangka suhu''' merupakan satu peranti yang digunakan bagi mengukur suhu atau perbezaan suhu. Jangka suhu memiliki dua unsur penting: (1) penderia suhu (contoh. tabung raksa bagi jangka suhu raksa dalam kaca) dalam mana perubahan fizikal berlaku dengan suhu, dan (2) satu cara bagi mengubah perubahan fizikal ini menjadi nilai nombor (contoh. skala kelihatan yang di tanda pada jangka suhu raksa dalam kaca). Jangka suhu digunakan secara meluas dalam industri untuk mengawal dan mengatur process, dalam kajian cuaca, perubatan dan dalam penyelidikan saintifik.
 
There are various principles by which different thermometers operate. They include the [[thermal expansion]] of solids or liquids with temperature, and the change in pressure of a gas on heating or cooling. Radiation-type thermometers measure the [[infrared]] energy emitted by an object, allowing measurement of temperature without contact. Most metals are good conductors of heat and they are solids at room temperature. Mercury is the only one in liquid state at room temperature, and has high coefficient of expansion. Hence, the slightest change in temperature is notable when it's used in a thermometer. This is the reason behind mercury and alcohol being used in thermometer.{{citation needed|date=July 2016}}
 
Terdapat pelbagai prinsip yang cara mana jangka suhu berbeza beroperasi. Ia termasuk pengembangan haba pepejal atau cecair dengan suhu, dan perubahan pada tekanan gas ke atas pemanasan atau penyejukan. Jangka suhu jenis sinaran mengukur tenaga inframerah yang dipancarkan oleh objek, membolehkan pengukuran suhu tanpa sentuhan. Kebanyakan logam adalah pengalir haba yang baik dan ia adalah pepejal pada suhu bilik. Raksa adalah satu-satunya dalam keadaan cecair pada suhu bilik, dan mempunyai pekali pengembangan tinggi. Dengan itu, perubahan sedikit dalam suhu dapat dilihat apabila ia digunakan dalam jangka suhu. Ini merupakan sebab di sebalik raksa dan alkohol yang digunakan dalam termometer.