Kepimpinan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Laman baru: Pemimpin merupakan individu yang boleh memberi pengaruh kepada individu yang lain di dalam suatu organisasi.Sesuatu yang menarik dalam kepimpinan adalah kewujudan pemimpin yang berada da...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kat iw
Baris 1:
'''Pemimpin''' merupakan individu yang boleh memberi pengaruh kepada individu yang lain di dalam suatu organisasi[[pertubuhan]]. Sesuatu yang menarik dalam '''kepimpinan''' adalah kewujudan pemimpin yang berada dalam organisasi yang mempunyai struktur yang tersendiri dengan mewujudkan hubungan pemimpin dan pengikut bagi mencapai kecemerlangan. Pencapaian yang cemerlang di dalam sesuatu organisasi memerlukan langkah-langkah atau aktiviti-aktiviti yang di rancang oleh pemimpin bagi mendorong pengikutnya meningkat tekat dan keazaman ke arah kecemerlangan organisasi tersebut. Oleh itu, usaha ke arah penyatuan aktiviti sesebuah organisasi bergantung besar kepada kepintaran seseorang pemimpin. Sebagai contoh, seseorang yang membawa beg plastik semasa barkunjungberkunjung ke pasar terpaksa membimbit dengan bijak agar tidak ada satu barang pun yang di belidibeli tercicir, ,beg plastik seperti suatu organisasi ataupun pekerja-pekerja di bawah pangawasan seorang pemimpin.
 
Kemahiran memimpin merupakan sesuatu yang boleh di pertingkatkan dari masa ke masa.Kemahiran bekerjasama amat di tekankan di dalam sesebuah organisasi bagi mencapai kecemerlangan.Sebagai seorang pemimpin, mungkin mereka mampu memberi arahan kepada orang lain tetapi adakah pengarahan ini di patuhi oleh orang yang menerima arahan.Di dalam masyarakan negara ini terutama masyarakat melayu, konsep malu alah boleh di gunakan untuk mendapatkan kerjasama daripada pekerjanya.Apabila di berikan perhatian yang sewajarnya kepada mereka , mereka akan berasa silu untuk tidak patuh kepada arahan begitu juga dengan pemimpni,mereka akan berasa berat untuk tidak memberi kerjasama apabila telah di perlakukan baik kepadanya.Oleh yang demikian, seseorang pemimpin perlulah mewujudkan sikap bekerjasama dengan pekerja di dalam suatu organisasi bagi mencapai kecemerlangan.
Baris 11:
Pada kesimpulannya,untuk mencapai matlamat sesebuah organisasi seorang pemimpin perlu mempunyai nilai dan etika di mana ia perlu merumus,memperjelas dan menghayati budaya kerja di dalam organisasi.Pemimpin itu juga mesti peka bagi menjadi teladan kepada ahlinya dan memperkukuhkan amalan dan budaya kerja cemerlang.Justeru itu, panduan nilai dan etika perlu di rangka bagi pemimpin tersebut supaya dapat membawa organisasinya ke arah mencapai matlamat kecemerlangan yang di inginkan.Sesungguhnya,pemimpin memainkan peranan utama dalam pengurusan organisasi untuk mencapai matlamat dalam erti kata sebenarnya.Kepimpinan merupakan unsur dalaman dan kerohanian merupakan faktor utama yang menyenpurnakan faktor-faktor lain ke arah mencapai matlamat kecemerlangan organisasi.Akhir kata,kejayaan kecemerlangan organisasi bergantung kepada pemimpin yang menyelia dan memberi perkhidmatan yang berkualiti dan menerapkan nilai-nilai murni di dalam organisasi.
 
==BIBLIOGRAFIBibliografi==
# Siri Pengurusan Dan Pentadbiran Utusan, “ETIKA PENGURUSAN”, - Mustafa Haji Daud
# Siri Pengurusan Dan Pentadbiran Utusan, "PENGURUSAN ORGANISASI”, - Ahmad Atory Hussain
# Siri Pengurusan Dan Pentadbiran Utusan, “ASAS PENGURUSAN”, - Rahim Abdullah
# Modul Latihan 1, “ PERKHIDMATAN PENYAYANG KE ARAH KUALITI DAN KECEMERLANGAN”, - Institut Kesihatan Umum KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
 
[[Kategori:Pengurusan]]
[[Kategori:Sosiologi]]
[[da:Førerskab]]
[[de:Führung]]
[[en:Leadership]]
[[fr:Leadership]]
[[hr:Vodstvo (ekonomija)]]
[[id:Kepemimpinan]]
[[it:Leadership]]
[[he:מנהיגות]]
[[hu:Vezetéselmélet]]
[[li:Leider]]
[[nl:Leiderschap]]
[[ja:リーダーシップ]]
[[nn:Leiar]]
[[pt:Liderança]]
[[ru:Лидер]]
[[simple:Leader]]
[[sr:Вођа]]
[[sv:Ledare (yrkesroll)]]
[[th:ภาวะผู้นำ]]
[[yi:פירערשאפט]]
[[zh-yue:呀頭]]