Batu Kawi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HanisA (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Batu Kawi''' merupakan magnanmangan<ref>[https://books.google.com.my/books?id=OABOPu7RTLQC&pg=PA186&lpg=PA186&dq="batu+kawi"&source=bl&ots=Z0hZoF9-p3&sig=mJ8njg2k4VTwkwHGaxQ4-DgJrK0&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=%22batu%20kawi%22&f=false Intisari Kimia - Tips & Trik Kilat Menaklukkan Kimia SMA (Kelas X, XI, XII), By Agus Kamaludin]</ref> adalahialah batuan sedimen terdiri daridaripada mineralgalian ('''Pyrolusite''')pirolusit.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=BJrFsQ0SwzgC&pg=PA140&lpg=PA140&dq=batu+kawi&source=bl&ots=vKnW7iASoJ&sig=fGVeQmIFohrU2LXTkQG9Q26IprU&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=batu%20kawi&f=true Ensiklopedi Umum]</ref>calcitekalsit (kalsium karbonatekarbonat). sumberSumber utama darikalsit calcite adalahialah organisme laut. Ia merupakan salah satu batuan alam yang digunakan oleh manusia untuk pelbagai keperluan. Pada masa lalu, manusia menggunakan batu kapur ini sebagai campuran untuk perkerasanpengerasan tembok bangunan dan rumah.
 
Jenis Batu Kawi atau Batu Kapur ditentukan berdasarkan cara terbentuknya iaitu secara:
* Organik;
* Mekanik;
* Kimia.
 
Juga digunakan dalam perubatan tradisional, batu kawi dilumurkan di tempat yang ditumbuhi [[chickencacar poxair]]. Batu kawi boleh didapati di farmasikedai cinaperuatan (sinsei),tradisional minta yang sudah dihancurkancina. Cara penggunaannya bancuh serbuk batu kawi dengan air, kemudian sapukan di bintik-bintik chickencacar pox. Petua ini juga diberikan oleh pengamal perubatan Islam Darussyifaa’air. Khasiat batu kawi ini juga dapat membuatkan chickencacar poxair cepat sembuh, mengering dan mengecut selain menyejukkan badan.
* Mekanik;
* Kimia.
Juga digunakan dalam perubatan tradisional, batu kawi dilumurkan di tempat yang ditumbuhi [[chicken pox]]. Batu kawi boleh didapati di farmasi cina (sinsei), minta yang sudah dihancurkan. Cara penggunaannya bancuh dengan air, kemudian sapukan di bintik-bintik chicken pox. Petua ini juga diberikan oleh pengamal perubatan Islam Darussyifaa’. Khasiat batu kawi ini juga dapat membuatkan chicken pox cepat sembuh, mengering dan mengecut selain menyejukkan badan.
 
Kegunaan [[Manganmangan]] yang terkandung di dalam batu kawi banyak dipakai sebagai campuran baja ferromangan. Bijih mangan, MnO2 dikenal dengan nama batu kawi (pirolusit), digunakan sebagai zat aktif dalam batu baterai. Dalam beberapa reaksi kimia, MnO2 digunakan sebagai katalispemangkin, misalnya pada penguraian KClO3 menjadi gas O2 dengan reaksi sebagai berikut :
 
MnO<sub>2</sub> + 2KClO<sub>3</sub> -> 2KCl + 3O<sub>2</sub>
MnO2 2KClO3( s ) 2KCl ( s ) 3O2(G)
 
==Rujukan==
Sumber: 
{{reflist}}
# http://soleh.net/2015/03/11/chicken-pox-cepat-sembuh/
#* http://hockmieyza85soleh.blogspot.mynet/20112015/03/11/chicken-pox-bahagiancepat-ii.htmlsembuh/
* http://hockmieyza85.blogspot.my/2011/03/chicken-pox-bahagian-ii.html
# https://www.slideshare.net/BonitaSusimah/batu-kapur-bahan-galian-industri-bonita
#* https://www.slideshare.net/AnshoryushoutaiBonitaSusimah/penetapanbatu-kadarkapur-mno2bahan-dalamgalian-batuindustri-kawibonita
* https://www.slideshare.net/Anshoryushoutai/penetapan-kadar-mno2-dalam-batu-kawi