Robert the Bruce: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 43:
 
==Kematian==
Robert I mangkat pada 7 Jun 1329 berdekatan dengan kota [[Dumbarton]]. Misteri kemangkatannya berkait rapat dengan beberapa penyakit antaranya leprosy, ekzema, tuberculosis, syphilis, motor neurone disease, kanser, serangan angin ahmar dan keracunan makanan memandangkan Robert I gemar memakan belut.
 
Baginda dikebumikan agak unik, di mana jasadnya dikebumikan di [[Cardross]] dan tulang sternumnya di buka bagi mengeluarkan jantungnya. Jantungnya dikeluarkan oleh Sir James Douglass dan disemadikan di dalam bekas perak dan di letakkan di bahagian leher Robert I.
 
Pada [[17 Februari]] [[1818]], sekumpulan pekerja binaan yang ditugaskan untuk membaik pulih gereja telah menemui sebuah batu yang besar, anggaran 6 kaki tinggi (182sm), apabila batu tersebut dipindahkan, mereka menemukan sebuah makam sepanjang 214 sm, kelebaran 56 sm dan kedalaman 45sm. Sebuah keranda dari kayu oak dan didalamnya ada sepersalinan baju emas. Mereka juga menemukan tulang-temulang dan tengkorak dipercayai milik Robert I.
 
[[File:Dunfermline Abbey 20080504 Skull Robert the Bruce.jpg|thumb|Tengkorak Robert the Bruce yang ditemui oleh William Scoular]]
 
==Legasi==