Sejarah Queensland: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 19:
 
Pada 1614, [[Luis Váez de Torres]], seorang peneroka [[Sepanyol]] mungkin telah melihat pantai Queensland di hujung Cape York. Pada tahun itu, beliau telah belayar di [[Selat Torres]], jasad air yang kini dinamakan sempena nama beliau.
 
Pada 1768, peneroka Perancis [[Louis Antoine de Bougainville]] belayar barat dari pulau-pulau [[New Hebrides]], sampai ke dalam seratus batu daripada pantai Queensland. Beliau tidak sampai ke pantai kerana beliau tidak mencari laluan melalui terumbu karang, dan berpaling.
 
[[Kapten James Cook|Leftenan James Cook]] menuntut pantai timur di bawah arahan daripada [[Raja George III]] dari England pada 22 Ogos 1770 di Possession Island, menamakan timur Australia "New South Wales".<ref>European discovery and the colonisation of Australia culture.gov.au http://www.cultureandrecreation.gov.au/articles/australianhistory/</ref> Ini termasuk Queensland kini. Cook memetakan pantai timur Australia di kapalnya [[HM Bark Endeavour|HM Barque "Endeavour"]], menamakan pulau-pulau [[Pulau Stradbroke|Stradbroke]] dan Morton (kini [[Pulau Moreton]]), [[Glass House Mountains (Queensland)|Glass House Mountains]], Double Island Point, Wide Bay, [[Hervey Bay]] dan Great Sandy Cape, kini dikenali sebagai [[Pulau Fraser]]. Pendaratan kedua beliau di Australia di Round Hill Head, 500&nbsp;km utara [[Brisbane]]. ''Endeavour'' telah terkandas pada terumbu karang berhampiran Cape Tribulation, pada 11 Jun 1770 di mana beliau telah tertangguh selama hampir tujuh minggu semasa mereka membaiki kapal. Ini berlaku di mana [[Cooktown]] kini terletak, di Sungai Endeavour, kedua-dua tempat dinamakan sempena kejadian itu. Pada 22 Ogos ''Endeavour'' sampai hujung utara Queensland, yang Cook namakan [[Semenanjung Cape York]] sempena [[Prince Edward, Duke of York and Albany|Duke York]].