Felda Lubuk Merbau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
continue
tatabahasa dan maklumat
Baris 1:
'''Felda Lubok Merbau''' adalah kawasan penanaman [[getah]] dan [[kelapa sawit]] yang terletak di [[Sik]]padang terap, [[Kuala Nerang]] , [[Kedah]]. [[Merbau]] ialah nama sejenis pokok liar yang banyak di kawasan ini terutama di sekitar [[Sungai Muda]]. kampung ini telah ditadbir oleh pegawai [[Felda]]. kampung ini dilengkapi dengan kemudahan dewan futsal, dewan badminton, masjid, dewan orang ramai, sekolah rendah dan sekolah menengah.
 
Antara kawasan berhampiran ialah Kampung nami, kampung danglau, Kampung Sungai Bakap, Kampung Jurong dan Kampung Baru Nami.Jarak kampung ini pekan ini dengan pekan pendang ini adalah selama 30 minit perjalanan.
 
kampung ini dilengkapi dengan kemudahan dewan futsal, dewan badminton, masjid, dewan orang ramai, sekolah rendah dan sekolah menengah.
 
Kawasan ini dahulu merupakan kawasan hutan tebal yang menjadi tempat persembunyian [[komunis]] [[PKM]]. Pada 1964, [[Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan]] ([[FELDA]]) menjemput peneroka yang terdiri daripada penduduk miskin dan tidak bertanah di kawasan pendalaman. Pada 1968, seramai 178 peneroka ditempatkan di Felda Lubuk Merbau. Kini, terdapat 769 peneroka terdiri daripada peringkat 1 hingga peringkat 9 di FELDA Lubuk Merbau. kampung ini mempunyai bilangan penduduk lebih kurang seramai 5000 orang penduduk.