Srivilailaksana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
Beliau menerima gelaran diraja Krom di tahap 4 '''Krom Khun Suphan Bhakavadi''' (maksudnya Puteri Suphanburi; {{lang-th| กรมขุนสุพรรณภาควดี}}). Beliau meninggal dunia setahun selepas menerima gelaran diraja. Pembakaran mayat diraja telah dicipta di kuil Nivetthammapravat, dalam bidang Bang Pa-In istana diraja.
 
==kelahiranKelahiran==
Puteri Srivilailak adalah anak sulung Raja Chulalongkorn (Rama V) Agung dari Siam dan Chao Chom Manda Pae Bunnag (kemudian dinaikkan menjadi seorang wanita (Chao Khun Phra) Prayuravongse), anak perempuan Tuhan (Chao Phraya) Suravongs Vaiyavadhana (anak Somdet Chao Phraya Borom Maha Si Suriyawongse). Dia mempunyai dua adik perempuan;
 
Baris 30:
 
Apabila Ibu Pae tujuh bulan mengandung, lalu melahirkan awal. anak itu masih dalam perut, jadi doktor difahami bahawa anak raja meninggal dunia. Jadi doktor meletakkan perut di dalam periuk pepejal, tenggelam di dalam sungai oleh tradisi purba. Tetapi sebelum tenggelam, bapa Ibu Pae ini, [[Phraya Suravongs Vaiyavadhana]] ingin tahu bayi itu putera atau puteri. Jadi dia mengoyakkan perut keluar, ia menghairankan bayi itu masih bernafas, dan bayi adalah puteri. Supaya mereka membantu menjaga puteri dengan baik. Kemudian ibu dan puteri berpindah ke Suan rumah Kularb, di kawasan istana besar.
 
Selepas dia dilahirkan, beliau telah memegang gelaran Ibu Chao dan gaya tuanku tenang. Dan ketika ayah itu berjaya takhta Siam dari datuknya, Raja Mongkut (Rama IV), beliau telah dinaikkan gelarannya menjadi puteri dan gaya Duli Yang Maha Mulia. Beliau telah diberikan nama penuh daripada bapanya sebagai '''Srivilailaksana Sundornsakdi Galyavadi''' ({{lang-th| ศรีวิไลยลักษณ์ สุนทรศักดิกัลยาวดี}}). ibunya, Ibu Pae, telah dinaikkan ke [[Chao Chom Manda]].