Srivilailaksana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
Baris 22:
 
==Kelahiran==
Puteri Srivilailak adalahmerupakan anak sulung Raja Chulalongkorn (Rama V) Agung dari Siam dan Chao Chom Manda Pae Bunnag (kemudian dinaikkan menjadi seorang wanitaPuan Besar (Chao Khun Phra) Prayuravongse), anak perempuan TuhanTuan Besar (Chao Phraya) Suravongs Vaiyavadhana (anak Somdet Chao Phraya Borom Maha Si Suriyawongse). DiaBeliau mempunyai dua adik perempuan;
 
* Puteri [[Suvabaktra Vilayabanna]] (2 Mei 1873 - 30 Julai 1930)
* Puteri [[Bandhavanna Varobhas]] (25 Mei 1875 - 15 Mei 1891)
 
Beliau dilahirkan manakalaketika bapanya memegang gelaran pewaris takhta Siam; beliauiaitu Putera Chulalongkorn, Putera Pinit Prajanadh dan ibunya adalahialah IbuMom Pae. Beliau dilahirkan di luar istana besar, kerana mengikut tradisi kuno: Ibunya tidak dibenarkan untuk melahirkan anak di dalam istana sehingga putera berjaya(suaminya itu) menaiki takhta. Keistimewaan lahir di istana besar dikhaskan untuk kanakanak-kanakanak Raja. Putera Chulalongkorn disediakan rumah taman Nanda Utayan berhampiran istana besar untuk IbuMom Pae untuk tinggal di.
 
Apabila IbuMom Pae tujuh bulan mengandung, lalubeliau melahirkan awalpramatang. anak itu masih dalam perut, jadi doktor difahami bahawa anak raja meninggal dunia. Jadi doktor meletakkan perut di dalam periuk pepejal, tenggelam di dalam sungai oleh tradisi purba. Tetapi sebelum tenggelam, bapa Ibu Pae ini, [[Phraya Suravongs Vaiyavadhana]] ingin tahu bayi itu putera atau puteri. Jadi dia mengoyakkan perut keluar, ia menghairankan bayi itu masih bernafas, dan bayi adalah puteri. Supaya mereka membantu menjaga puteri dengan baik. Kemudian ibu dan puteri berpindah ke Suan rumah Kularb, di kawasan istana besar.
 
Selepas dia dilahirkan, beliau telah memegang gelaran Ibu Chao dan gaya tuanku tenang. Dan ketika ayah itu berjaya takhta Siam dari datuknya, Raja Mongkut (Rama IV), beliau telah dinaikkan gelarannya menjadi puteri dan gaya Duli Yang Maha Mulia. Beliau telah diberikan nama penuh daripada bapanya sebagai '''Srivilailaksana Sundornsakdi Galyavadi''' ({{lang-th| ศรีวิไลยลักษณ์ สุนทรศักดิกัลยาวดี}}). ibunya, Ibu Pae, telah dinaikkan ke [[Chao Chom Manda]].