Sarjan Hassan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:E68:69E2:3601:5D5B:62D6:549E:A836 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 18:
 
==Sinopsis==
{{spoiler}}
Hassan ([[P. Ramlee]]) berumur 10 tahun ketika ayahnya meninggal dunia. Ibunya pula meninggal dunia sewaktu dia masih kecil. Pak Lebai, majikan arwah ayahnya yang kasihan akan nasib Hassan telah menjadikan Hassan sebagai anak angkatnya. Bagaimanapun, anak Pak Lebai, Aziz ([[Jins Shamsudin]]) berasa cemburu akan Hassan dan membencinya. Apabila mereka sudah dewasa, Aziz dan Buang ([[Salleh Kamil]]) senantiasa membuli dan mengganggu Hassan. Salmah ([[Saadiah]]) jatuh cinta dengan Hassan. Tindakan Salmah ini mendatangkan kemarahan kepada Aziz. Apabila [[Perang Dunia II]] semakin dekat, [[Rejimen Askar Melayu DiRaja|Rejimen Askar Melayu]] mula mengambil rekrut.
 
 
Hassan ([[P. Ramlee]]) berumur 10 tahun ketika ayahnya meninggal dunia. Ibunya pula meninggal dunia sewaktu dia masih kecil. Pak Lebai, majikanMajikan arwah ayahnya yang kasihan akan nasib Hassan telah menjadikan Hassan sebagai anak angkatnya. Bagaimanapun, anak Pakkepada Lebaiayah angkat Hassan, Aziz ([[Jins Shamsudin]]) berasa cemburu akan Hassan dan membencinya. Apabila mereka sudah dewasa, Aziz dan Buang ([[Salleh Kamil]]) senantiasa membuli dan mengganggu Hassan. Salmah ([[Saadiah]]) jatuh cinta dengan Hassan. Tindakan Salmah ini mendatangkan kemarahan kepada Aziz. Apabila [[Perang Dunia II]] semakin dekat, [[Rejimen Askar Melayu DiRaja|Rejimen Askar Melayu]] mula mengambil rekrut.
 
Aziz menyertainya tetapi Hassan yang juga ingin menyertainya dihalang berbuat demikian oleh ayah angkatnya yang menyuruhnya supaya menjaga kebun. Orang-orang kampung mula memanggil Hassan sebagai pengecut dan ini menyebabkan Hassan membuat keputusan untuk lari daripada rumah supaya dia dapat menyertai Askar Melayu. Hassan membuktikan dia mampu menjadi seorang askar yang bagus dan tidak lama kemudian dinaikkan pangkat menjadi [[Sarjan]].