Damasutra: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Sejarah: sejarah sebenar
sejarah sebenar tentang penubuhan kumpulan
Baris 23:
 
== Sejarah ==
Kemunculan Damasutra di tengah-tengah kehangatan muzik rock menguasai persada muzik tanahair seangkatan dengan kumpulan [[kumpulan Dinamik|Dinamik]], [[Kumpulan Wow|WOW]], [[Kumpulan Black Rose|Blackrose]], [[kumpulan Kris|Kris]] dan [[kumpulan Laksamana|Laksamana]]. Kumpulan ini terbit setelahdari hasil usaha Amran yang ketika itu telah meninggalkan kumpulan Fotograf, mencari satu lagi kumpulan untuk meneruskan aktiviti seninya. Dia telah mengumpulkan pemuzik-pemuzik yang manaberpengalaman telah mempunyai pengalaman sebelum ini dalam bidang yang sama. Hanyakecuali Baggio yang ketika itumana telah dipilih olehmelalui Amransatu setelahrakaman diademo menerimaditerima satuoleh rakaman demoAmran. Mereka merupakan artis di bawah naungan Sinar Muzik Production. Gitaris kumpulan [[Bumiputra Rockers]], Awang BPR bertindak selaku penerbit album-album Damasutra kecuali Album yangalbum terakhir dimana kumpulan ini telah menerbitkan secara sendiri.
 
Anggota kumpulan Damasutra telah membawa haluan masing-masing pada akhir dekad 90-an berikutan faktor kegawatan ekonomi yang turut melanda industri muzik Malaysia menyebabkan jualan album artis-artis tempatan jatuh merudum namun lagu-lagu mereka yang sangat unik dari segi lirik dan komposisi akan terus berada dalam lembar sejarah muzik tanahair. Sehingga kini masih ada forum-forum yang membincangkanmembahaskan tentangtentangkan lirik-lirik lagu mereka yang lebih bersifat "spiritual" dari kisah-kisah yang berkisar tentang cinta yang sehingga kini masih menjadi santapan telinga peminat-peminat tempatan.
 
Satu lagi keunikan kumpulan Damasutra ini, mereka tidak pernah menggunakan khidmat komposer terkenal, M. Nasir yang selalu digunakandi gunakan oleh kumpula-kumpulan muzik tanah air khususnya Search dan Wings.
 
== Anggota kumpulan ==
# BAGGIO - vokal & vokal harmoni
# AMRAN - Bass & sitar (Ketua, pengasas)
# ALOK - Gitar, piano & gitar akustik
# ASSU - Dram & perkusi
Baris 89:
# Gyna
# Tamu Tika Terlena
# Space funkyfungky
# Dewi Asmara
# Juragan Kota