Sejarah Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.141.199.36 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Zamwan
Jaz47 (bincang | sumb.)
Baris 241:
Corak pemerintahan tradisional ini walau pun dari kacamata barat dianggap sebagai amalam feudal yang tidak demokrasi tetapi jika diteliti dari segi pentadbirannya jelas menunjukkan bahawa sistem pemerintahan demokrasi telah lama dipraktikkan di Negeri Perak sebelum Inggeris menerjah masuk. Ini dapat dilihat dalam sistem perlantikan Sultan, pembesar negeri dan strultur pemerintahan itu sendiri.
 
Sejak dari perlantikan tersebut keturunan Megat telah memegang jawatan Bendahara Perak hinggalah akhir kurun ke 18 apabila Bendahara [[Megat Abu Kassim]] menyerahkan balik jawatan tersebut kepada Sultan Iskandar Zulkarnain kerana satu perbalahan.
 
Sultan Muzzafar Shah merupakan seorang raja yang berpegang kuat kepada ajaran Islam. Baginda telah melantik seorang ulama dan ilmuwan bernama Syed Husain Al Faradz Jamalullail sebagai Orang Kaya Menteri pertama dinegeri Perak, dan juga sebagai Guru Agama kepada baginda. Dengan perlantikan Syed Husain Al Faradz jamalullail sebagai Menteri dan Guru Agama maka penerapan agama Islam dalam urusan kerajaan telah meningkat dan berkembang ke seluruh negeri.
 
Di zaman pemerintahan [[Sultan Iskandar Zulkarnain]] (1756-1770) Negeri Perak menempuh kegemilangan sejarahnya. Zaman ini lah disifatkan oleh ahli-ahli sejarah sebagai zaman keemasan. Hakikat ini dapat dilihat daripada catatan yang terdapat didalam [[Hikayat Misa Melayu]] yang menceritakan dengan jelas khusus mengenai zaman tersebut dan perihal kebijaksanaan kepimpinan dan kegagahan baginda memerintah negeri. Syair "Sultan Perak Melawat Jajahan Takluknya" sebagaimana yang terdapat didalam hikayat ini adalah satu contoh yang begitu terkenal lagi menggambarkan keadaan pemerintahan dan masyarakat di zaman tersebut.