Oscar Wilde: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Terjemahan daripada bahasa Indonesiakah?
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
}}
 
'''Oscar Fingal O'Flahertie Wills Wilde''' ialah seorang [[novelis]], [[dramawan]], [[penyair]], dan [[cerita pendek|cerpenis]] Ireland. Dikenali dengan jenakanyalawaknya yang cerdas, beliau merupakan salah satu penulis drama yang paling berjaya pada akhir [[Era Victoria]] di [[London]].
 
== Keluarga ==
Ayah Oscar Wilde, [[William Wilde]], ialah seorang doktor pakar mata dan telinga yang ternama. Beliau dianugerahkan gelaran '''Sir''' pada tahun [[1864]] atas jasanya dalam penyusunan [[Banci|bancian]] statistik medikperubatan di tahun [[1841]] hingga [[1861]], dan namanya menjadi '''Sir William Wilde'''.
 
Pada tahun [[1844]], William Wilde mendirikan Hospital Mata, St. Mark yang dibiayainya sendiri. Sebelum berkahwin dengan ibu Oscar Wilde, [[Jane Francesca Elgee]], William Wilde telah mempunyai tiga orang anak. Anak pertama Henry Wilson yang lahir tahun [[1838]], Emily pada tahun [[1847]], dan Mary pada tahun [[1849]]. William bertanggungjawab membiayai seluruh anaknya. Saudara perempuan tiri Oscar, Emily dan Mary, kedua-duanya meninggal pada umur 22 dan 24 dalam kemalangan kebakaran.
 
Ibu Oscar, [[Jane Francesca Elgee]], ialah penulis puisi terkenal dengan nama samaran "Speranza". Puisi-puisinya dimuat di akhbar mingguan ''The Nation''. Beliau juga seorang ahli bahasa berbakat yang menguasai beberapa bahasa [[Eropah]] utama. Ketika akhbar mingguan tersebut tutup, Jane mulai menerjemahkan novel horor ''gothic'' karya Wilhelm Meinhold yang berjudul ''SidoniaSidunia Sang Penyihir''. Oscar gemar membaca karya terjemahan tersebut yang akhirnya mempengaruhi sisi gelap karya-karyanya.
 
Anak pertama Jane, William "Willie" Charles Kingsbury, lahir pada tanggal [[26 September]] [[1852]]. Anak keduanya, Oscar Fingal O'Flahertie, lahir pada tanggaltarikh [[16 Oktober]] [[1854]]. Anak perempuan yang sangat beliau dambakaninginkan, Isola Emily Francesca lahir pada tanggal [[2 April]] [[1857]]
 
== Kerjaya awal ==
Baris 77:
 
== Menjelang kematian ==
Ketika beliau dibebaskan, Oscar menulis ''The Ballad of Reading Gaol'', sebagai ungkapan penderitaan yang beliau alami ketika dipenjara. Tulisan ini diterbitkan sebelum Constance meninggal dunia dalam tahun [[1898]] susulan pembedahan tulang belakang dan dimakamkandikebumikan di [[Genoa]], [[Itali]].
 
Oscar dan Bosie sempat bertemu kembali walaupun pertemuan tersebut tidak lama. Tiga tahun terakhir masa kehidupan Oscar dihabiskan dengan berkelana di Eropah, tinggal bersama kawan, atau menginap di hotel-hotel murah.
 
Ketika jangkitan kupingnya kambuhmelarat dan menjadi parah, Oscar diserang [[meningitis]]. Beberapa detik sebelum meninggal beliau dianggap berkata:
{{cquote| Kertas pelapis dindingku dan aku sedang bertarung sehingga mati. Satu daripada kita harus pergi..}}