Duyung (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mohdaqifdanielz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
 
==Sinopsis==
{{Spoiler}}
Mengisahkan seorang pemuda yang bernama Jimmy yang mempunyai satu tabiat sejak kecil dimana dirinya suka menjaga kebersihan alam sekitar. Jimmy juga mempunyai sikap yang ganjil sehingga semua penduduk kampung tidak suka akan sikapnya yang ganjil itu. Jimmy suka berkawan dengan Orix spesis "[[big foot]]". Sebagai jejaka yang mempunyai perasaan, Jimmy menaruh hati terhadap Aspalela anak kepada Tok Mudim kampung, begitu juga Aspalela.
 
Baris 28 ⟶ 27:
 
Jimmy kemudian membaiki pulaunya sehinggakan [[ikan duyung]] terjerat di tali ikatanya. Akhirnya Jimmy dan ikan duyung berkawan baik sehingga Jimmy menjadi seorang yang kaya hasil dari pemberian emas daripada ikan duyung. Kordi berasa benggang dan cuba untuk menyiasat dan akhirnya dia dapat menangkap ikan duyung.<ref name=sinemamalaysia>http://www.sinemamalaysia.com.my/main/index.php?mod=film&p=info&id=603</ref>
 
==Plot==
{{Spoiler}}
Cerita ini pengembaran di pantai timur Sabah. Jimmy (Saiful Apek) adalah seorang lelaki muda yang menghabiskan hari pembersihan sampah di kampung laut, supaya dia hidup. Dia enggan melakukan apa-apa kerja selain daripada menjaga alam sekitar, yang menjadikan dia orang buangan dan ketawa saham antara penduduk. Kawan baiknya ialah Orix (Yassin Yahya).
 
Jimmy mahu berkahwin dengan kekasihnya, Aspalela (Yasmin Hani), yang kembali perasaannya. Dia bertanya bapa Aspalela, Wan Pagek, untuk Aspalela dalam perkahwinan, tetapi Wan Pagek mengisytiharkan bahawa dia perlu mempunyai tanah sendiri sebelum dia boleh mengahwininya. Jimmy membina pulau terapung daripada sampah dibuang, di mana beliau membina sebuah pondok kecil. Ini amuses Wan Pagek dan jahat di Kordi (Awie), satu lagi lelaki yang mahu berkahwin dengan Aspalela.
 
Satu malam, Jimmy akan dibangunkan oleh ikan duyung yang bernama Puteri (Maya Karin). Dia menjelaskan bahawa dia telah menonton Jimmy untuk beberapa waktu, dan untuk menunjukkan penghargaan terhadap usaha Jimmy membersihkan kampung, dia telah membantu mengukuhkan pulau terapung itu. Jimmy menawarkan untuk seluruh kampung bahawa dia telah bertemu dengan ikan duyung, tetapi apabila Puteri enggan permukaan apabila dipanggil, Jimmy diisytiharkan pembohong gila dan berlepas diri oleh ayahnya.
 
Apabila Puteri kembali untuk melawat Jimmy, dia mengingatkan beliau bahawa persahabatan mereka sepatutnya menjadi rahsia. Dia mengambil dia ke rumahnya di dalam gua bawah air, yang dipenuhi dengan khazanah lanun. Puteri menjelaskan bahawa dia adalah sunyi, dan telah membangunkan perasaan untuk Jimmy. Walau bagaimanapun, Jimmy menjelaskan bahawa dia adalah cinta dengan Aspalela, tetapi dia tidak boleh berkahwin dengan dia kerana dia tidak mempunyai wang. Puteri menawarkan untuk memberi harta kepadanya, tetapi dia tidak mahu. Selepas Jimmy kembali ke pulau terapung, dia bangun pada keesokan harinya dan mendapati bahawa Puteri telah meninggalkan dua kotak harta untuknya. Jimmy pakai baju kekayaan baru dan memperoleh nikmat semua penduduk kampung dan bapa Aspalela ini.
 
Kordi yang mencurigakan yang bernasib baik Jimmy dan pergi ke pulau, di mana beliau menangkap Puteri. Dia meletakkan dia di dalam sangkar dan caj wang penduduk kampung untuk berjumpa dengannya. bapa Jimmy melihat ikan duyung dan menyedari bahawa anaknya tidak gila dan penipu. Jimmy, Orix, Aspalela, ibu bapa Jimmy dan ibu bapa Aspalela kita bekerja bersama-sama untuk membebaskan Puteri. Selepas semakin jauh dari Kordi, Puteri ingin Jimmy kebahagiaan dengan Aspalela, dan berenang keluar ke laut.
 
Dalam epilog menetapkan tiga tahun kemudian, Jimmy dan Aspalela berkahwin, Kordi bekerja untuk mereka, kampung makmur, dan penduduk kampung bekerja untuk Jimmy dalam memantau alam sekitar. Jimmy menjelaskan dengan suara-over bahawa dia telah tidak dilihat Puteri sejak selamat tinggal mereka dan tidak mengharapkan untuk melihat dia pernah lagi. Puteri secara ringkas ditunjukkan secara rahsia di kampung dengan ikan duyung jantan di sisinya.
{{endspoiler}}
 
==Pelakon dan Watak==