Tempe: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 2:
[[Fail:YosriTempe.jpg|thumb|301px|Tempe yang siap dibungkus untuk dijual.]]
 
'''Tempe''' adalah makanan [[kacang soya]] yang amat popularterkenal di [[Asia Tenggara]] dan berasal daridaripada [[suku jawaJawa]] ([[Indonesia]]). Walaupun ia sering kali dikaitkan dengan [[tauhu]], tempe sebenarnya amat berbezaberlainan. Proses penapaian memberikan tempe banyak [[zat]] dan komponen rasa yang tidak terdapat dalam tauhu. Sebagai contoh, ia mempunyai rasa yang lebih kuat dan tekstur yang lebih keras berbanding tauhu.
 
Tempe bermula dengan kacang soya mentah, yang dilembutkan dan dipecahkan atau dihancurkan. Asid lemah, biasanya [[cuka]], ditambah dan ''ibu'' yang mengandungi [[kulat]] (''[[Rhizopus oligosporus]]'') dicampurkan bersama. Kacang soya tersebut kemudiannya diratakan dalam lapisan nipis dan dibiarkan menapai selama 24 jam pada suhu sekitar 30°[[Selsius|C]] (86°[[Fahrenheit|F]]). Damal tempe bermutu tinggi, kacang terlekat dengan jalinan [[miselium]] putih. Jika proses penapaian dibiarkan terlalu lama, spora hitam mungkin terbentuk dipermukaandi --permukaan. Begitupun, ia tidak berbahaya,. walaupun tempeTempe bermutu tinggi tidak mempunyai atau sedikit sahaja spora yang kelihatan. Bau [[ammonia]] lemah mungkin terdapat pada tempe yang baik ketika diperam, tetapi biasanya tidak memeningkan.
 
[[Protein]] soya di dalam tempe semakin mudah diceranakan dangan proses penapaian. Secara khususnya, (oligosakarida) yang sering dikaitkan dengan gas dan tidak hadam dikurangkan dengan banyaknya oleh kultur ''Rhizopus''. Dalam kedai tradisional membuat tempe, kultur pencetus sering kali mempunyai [[bakteria]] berguna yang menghasilkan [[vitamin]] (seperti [[vitamin B12]]). Di negara-negara Barat, menjadi kebiasaan bagi menggunakan kultur tulen yang hanya mengandungi ''Rhizopus oligosporus''. Disebabkan tempe dihasilkan daripada biji kacang, ia turut merupakan sumber serabut yang baik.
 
Tempe juga terkenal di Malaysia dan sangat popularterkenal terutamanya di daerah Klang kerana banyak penduduk yang berasal dari Indonesia telah mempopularkan makanan ini.{{Fakta}} Tempe khas turut boleh diperbuat daripada kekacang jenis lain, atau juga mengandungi campuran kacang dan bijiran. Tempeh bongrek adalahialah tempe [[Indonesia]] yang disediakan dengan campuran [[Pokok Kelapa|kelapa]]. Tempe jenis ini kadang-kala tercemar dan [[organisma]] yang tidak diingini menghasilkan [[toksin]] daripada kelapa. MasaalahMasalah ini tidak dihadapi oleh tempe yang diperbuat daripada kacang atau [[bijiranbijirin]]. Apabila tempatempe kacang atau bijiranbijirin mempunyai warna yang betul, tekstur, dan bau yang betul, ia merupakan petunjuk penting bahawa hasil itu adalah selamat.
 
Di dapur, tempe sering kali disediakan dengan memotongnya kepada kepingan kecil, direndam dalam [[air]] [[garam]], atau [[sos]] masin, dan digoreng dalam [[minyak]]. Tempe goreng boleh dimakan begitu sahaja, atau dicampur [[Pokok Cili|cili]], sup, dan kuah. Tempe mempunyai pelbagai perisa yang telah digambarkan sebagai berkacang, berdaging, dan seperti [[cendawan]]. Tempe boleh didingin- beku dan tersedia dikebanyakandi kebanyakan negara barat di pasaran etnik dan kedai makanan kesihatan.
 
Hasil soya peram lain termasuk [[miso]], [[douchi]], [[natto]] dan [[oncom]].
Baris 16:
== Rujukan ==
* Shurtleff, William, nand Akiko Aoyagi. 1979 [1985]. ''The book of tempeh''. New York: Colophon Books. ISBN 0-06-091265-0.
** Buku ini penting dalam menyebarkan kesedaran dan penghargaan kepada makanan jenis ini di barat, dan masih diterbitkan berdekat selepas edisi pertama dikeluarkan. Shurtleff dan Aoyagi turut menerbitkan buku mengenai penghasilan tempe profesional, yang kini tidak lagi dicetak.
 
== Pautan luar ==
* {{en}} [http://www.tempeh.info/ Tempeh] — Maklumat mengenai tempe: bagaimanbagaimana menghasilkan tempe di rumah, kebaikan kesihatan tempe.
* {{en}} [http://www.tenspeed.com/catalog/all/item.php3?id=1271 ''Book of Tempeh'' page] — Ten-Speed Press
 
==Pautan luar ==
* {{en}}[http://books.google.com.my/books?id=dteKnPEIRAoC&pg=PA228&dq=kacang+babi&hl=en&sa=X&ei=pz_OUaCtK6STiAfDvIHACw&ved=0CFAQ6AEwBg#v=onepage&q=kacang%20babi&f=false History of Soybeans and Soyfoods in Australia, New Zealand and Oceania (1770 ...]