Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Harith Firdaus (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
 
 
'''Yang di-Pertuan Besar''' adalah pemerintah bersamadan ketua negeri bagi Negeri Sembilan mengikut sistem raja berperlembagaan moden negeri berkenaan sejak tahun 1898. Sebelum itu, [[Yang di-Pertuan Besar]] dikenali sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti dan menjadi raja memerintah di tanah jajahan adat meliputi Seri Menanti, Inas, Terachi, Ulu Muar, Gunung Pasir dan Jempol di Negeri Sembilan.
 
Permulaan perlantikan Yang di-Pertuan Besar ini berlaku pada [[abad ke-17]] MasehiMasihi. Sebelum itu, Negeri Sembilan adalah di bawah takluk Kesultanan Melayu [[Johor]]. Pada separuh pertama abad ke-17 itu, Kerajaan Kesultanan Melayu [[Johor]] sentiasa diancam oleh orang Acheh di bawah pemerintahan [[Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam]] (1607-1636). Ini menjadikan Kerajaan Kesultanan Melayu Johor tidak berupaya untuk melindungi Negeri Sembilan.
 
Pada masa yang sama, orang [[Bugis]] diketuai oleh [[Daeng Kemboja]] memasuki Negeri Sembilan membuat huru hara dan memaksa orang-orang Negeri Sembilan keturunanberketurunan Minangkabau mengakui [[Daeng Kemboja]] sebagai raja di Negeri Sembilan. IniKaedah ini dilihat adalah bertentangan dengan pendirian orang-orang Minangkabau inidi sini.
 
Satu utusan telah mengadap [[Sultan Johor]] untuk meminta supaya seorang raja dipertuankan di Negeri Sembilan. Bagaimanapun, permintaan ini tidak dapat ditunaikan dan Sultan Johor telah membenarkan orang Negeri Sembilan ini mencari anak raja dari negeri lain untuk dipertuankan di Negeri Sembilan.
 
Maka pemimpin setempat di Negeri Sembilan menghantar wakil untuk mengadap Yang di-Pertuan [[Pagar Ruyung]] di [[Tanah Minangkabau]]. Permintaan utusan orang Negeri Sembilan ini diperkenankan dan melantik [[Raja Melewar]] menjadi Yamtuan Besar Seri Menanti yang pertama. Raja Melewar telah mengetuai angkatan perang orang Negeri Sembilan menghalau Daeng Kemboja dari tanah Negeri Sembilan.
 
[[Yang Di-Pertuan Agong]] yang pertama berasal daripada Negeri Sembilan iaitu [[Tunku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad]] pada 31 Ogos 1957 sehingga kemangkatan baginda pada 1 April 1960. Baginda diganti oleh Raja seterusnya mengikut sistem penggiliran iaitu [[Sultan Selangor]] [[Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah alhaj Ibni Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah]] daripada negeri [[Selangor Darul Ehsan]].
 
==Senarai Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan==