Nunuk Ragang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sagiaan1869 (bincang | sumb.)
Sagiaan1869 (bincang | sumb.)
Baris 16:
Masyarakat Nunuk Ragang berkembang dan melalui suatu evolusi sosial.
 
Apabila bilangan penduduk berkembang dan rumahRumah panjang di Nunuk Ragang tidak lagi mampu menempatkan semua keturunan maka mereka mengadakan “pitimburungakan” dan hasil atau keputusan mereka adalah untuk membahag- bagikan kawasan tanah di sekitar Nunuk Ragang. Masing-masing kaum keluarga masing-masing memilih kawasan tanah penempatan dan pembinaan rumah sesuai dengan bidang pekerja yang lakukan.
 
Pembahagian kawasan penempatan baru di sekitar Nunuk Ragang juga menjadi faktor untuk pemberian nama sebutan. SukuSebagai contoh, suku kaum Tuhawon, sesuai tugas dan tanggungjawab mereka sebagai pengumpul rotan, memilih untuk mendirikan penempatan di kawasan yang kaya dengan hasil hutan iatu “Tuhau” atau rotan.Pada kemudian hari suku-suku yang lain menyebut tempat perkampungan kaum keluarga itu sebagai “ih Tuhawo’on” atau tempat yang berkelimpahan rotan. Sebutan tersebut melekat pada kaum keluarga dan mengalami evolusi sehingga disingkatkan kepada “Tulun Tuhawon” atau “ suku Tuhawon”. MakaKaum bermulalahkeluarga zamanyang kesukuanmempunyai disifat kalangankuat, kaumaggresif Kadazan-Dusundan memiliki sifat kepahlawanan, mendapat nama sebutan Tagahas.
 
Berasaskan pembahagian bidang tumpuan untuk melaksanakan tugas dan tanggunjawab atau kawasan penempatan yang dipilih, maka bermulalah kemunculan puak-puak yang pada zaman inikesukuan berjumlahdi lebihkalangan 30 sub etnikkaum Kadazan-Dusun. Sebagai contoh ada kaum keluarga yang mempunyai sifat kuat dan aggresif mendapat nama sebutan Tagahas kerana dikatakan bahawa mereka memiliki kekuatan tubuh dan kepahlawanan yang luarbiasa. Mereka ditugaskan sebagai penjaga keamanan untuk melindungi penempatan awal di Nunuk Ragang.
 
Demikianlah kemunculan puak-puak yang pada zaman ini berjumlah lebih 30 sub etnik Kadazan-Dusun. Sebagai contoh ada Mereka ditugaskan sebagai penjaga keamanan untuk melindungi penempatan awal di Nunuk Ragang.
 
Istilah Dusun, dan kemudian Kadazan-Dusun hanya dipakai pada zaman kemunculan politik, selari dengan kemunculan kesultanan Brunei, pemerintahan British dan kemudian kemerdekaan dalam Malaysia. Kaum Kadazan-Dusun menikmati zaman keamanan dan kelimpahan untuk jangka masa yang agak panjang di Nunuk Ragang.