Bravo 5: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
==Plot==
{{spoiler}}
Pada tahun 1989, [[Parti Komunis Malaya]] sedang merancang untuk menguasai kedudukan strategik kawasan tengah Semenanjung Malaysia.Komunis ini diketuai oleh Komander Lim Yatt ([[Chew Kin Wah]]) dan Sidek Tapa ([[Soffi Jikan]]).Lima anggota Komando Tentera Darat ([[Grup Gerak Khas|Rejimen Gerak Khas]]) telah diarah untuk menghalang perkara ini dari berlaku di dalam operasi Bravo V. Leftenan Azri ([[Remy Ishak]]) yang baru sahaja berkahwin dengan Aida ([[Siti Saleha]]) menjadi ketua kepada empat ahli yang lain, Trooper Karim ([[Beto Kusyairy]]), Koperal Morgan (Sashi Tharan), Koperal Ah Chia (Xafier Fong) dan Sarjan Unya (Frank Petterson).
 
Selepas semakin hampir dengan kubu musuh, Leftenan Azri telah menugaskan Trooper Karim dengan Koperal Morgan manakala Koperal Ah Chia dengan Sarjan Unya. Koperal Morgan menyatakan kesedihan dirinya kepada Leftenan Azri berkenaan kematian ibunya., Sarjan Unya pula telah meningalkan isterinya (Adeline Tsen) yang akan melahirkan anak mereka dan Koperal Ah Chia dihantui kejadian silam di mana bapa dan kakaknya mati dibunuh komunis manakala Trooper Karim dipenjarakan kerana memukul tunang Nadia hingga cedera parah. Masalah peribadi masing-masing telah diminta untuk diketepikan oleh Leftenan Azri dan fokus untuk pulang dari misi dengan selamat.
 
Mereka menyerang kubu musuh yang telah menawan dua orang anggota tentera dengan senyap. Ketika Leftenan Azri cuba menyelamatkan tawanan tersebut, Sidek Tapa cuba menyerangnya tetapi digagalkan oleh Trooper Karim. Sedikit pertempuran berlaku ketika mereka keluar dari kubu musuh dan Sarjan Unya telah terkorban. Sidek Tapa pula telah dimarahi oleh Komander Lim Yatt kerana cuai. Bantuan artileri telah mengebom kubu musuh tersebut selepas itu.Komunis bertindak balas dengan menyerang kampung Leftenan Azri dan merogol Aida dan adiknya manakala Haji Manaf ([[Kuswadinata]]), bapa Leftenan Azri dan Aida dibunuh.
 
Komunis terus mengganas dengan menyerang sebuah perkampungan orangOrang asliAsli. Empat anggota komando yang tinggal cuba mendapatkan bantuan tetapi set komunikasi telah rosak. Mereka cuba mendapatkan bantuan pula di perkampungan orangOrang asliAsli tersebut tetapi lambat menyedari bahawa kampung tersebut telah ditawan komunis. Koperal Morgan dan Koperal Ah Chia telah ditawan. Sidek Tapa yang berdendam dengan pengobamampengeboman kubu mereka yang terdahulu, telah membunuh Koperal Morgan. Koperal Ah Chia pula telah diseksa oleh Komander Lim Yatt. Ketika sesi seksaan itu berjalan, Koperal Ah Chia berjaya membunuh dua pengawal peribadi Komander Lim Yatt dan meletupkan sebiji bom tangan. Mereka berdua cedera parah sebelum Koperal Ah Chia menembak Komander Lim Yatt kerana dendamnya ke atas Komander Lim Yatt yang membunuh bapanya dan merogol kakaknya hingga mati dua puluh tahun lalu. Sidek Tapa memasukkan Koperal Ah Chia yang nazak, ke dalam sebuah lubang di penjara yang menempatkan tawanan orangOrang asliAsli. Dia matisempat menyanyikan lagu Negaraku sebelum meninggal dunia di situ. Orang-orang Asli yang diketuai Tok Batin tidak dapat menahan kesedihan melihat kematian Koperal Ah Chia lantas memberi tabik hormat bagi memberi penghormatan ke atas kematiannya sebagai seorang wira.
 
Leftenan Azri dan Trooper Karim menyelinap masuk kedalamke dalam kampung itu dan menyelamatkan tawanan yang tinggal. Ketika mereka cuba keluar, Leftenan Azri telah terpijak [[periuk api]]. Leftenan Azri cedera parah, tetapi telah diselamatkan oleh Trooper Karim. Ketika dibawa keluar dari kampung tersebut, berlakunya pertempuran antara Leftenan Azri matidan Trooper Karim dengan komunis yang diketuai Sidek Tapa. Komunis yang ketikamenyerang mereka melarikanberdua diriberjaya dariditembak komunismati, hanya tinggal Sidek Tapa. Leftenan Azri meninggal dunia setelah sampai ke lokasi penarikan keluar. Trooper Karim bertembung dengan Sidek Tapa. Mereka bergaduhbertarung sebelum Sidek Tapa mati kerana terkena jerangkap samar. yang dipasangnya sendiri, Trooper Karim pula pengsan selepas itu.
 
Di markas tentera, kesemua ahli keluarga anggota komando ini tidak dapat menahan kesedihan akibat kehilangan anak mereka. Ibu Koperal Ah Chia menjamah secebis roti yang dibawakan untuk anaknya, menandakan sungguhpun sedih atas kematian anaknya, namun hatinya puas setelah anaknya berjaya membalas dendam ke atas pembunuh yang membunuh suami dan anak perempuannya.
 
Kesemua ahli keluarga yang tinggal berkumpul di [[Tugu Negara]] untuk memberi penghormatan kepada komando yang terkorban. Trooper Karim yang berkerusi roda, meminta mereka untuk menerima dirinya sebagai ahli keluarga mereka.Mereka semua pun berpelukan.