Lapangan Terbang Tawau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 58.26.182.91 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Kurniasan
Baris 32:
 
==Sejarah==
Pada awalnya, lapangan terbang Tawau terletak di Jalan Utara yang terletak dua batu dari [[Tawau]]. Lapangan terbang tersebut dibuka secara rasminya pada tahun 1968 oleh bekas Menteri Pengangkutan Malaysia, Tan Sri [[Haji Sardon|Muhammad Alif]]. Ia hanya digunakan untuk menampung pesawat kecil contohnya [[Fokker 50]].
 
Pada awal 80-an, [[Boeing 737]] milik syarikat [[Penerbangan Malaysia]] (MAS) membuat penerbangan sulung ke lapangan terbang Tawau selepas landasannya diperbesarkan. Semenjak itu, lapangan terbang tersebut telah menerima penerbangan dari [[Kota Kinabalu]], [[Sandakan]] dan [[Lahad Datu]].
 
Walaubagaimanapun, pada 15 September 1995, sebuah pesawat Fokker 50 milik Air asiaMAS yang membuat penerbangan dari Kota Kinabalu mendarat 500m dari hujung landasan 2200m tersebut. Dalam cubaan untuk membuat pusingan, pesawat tersebut teerhempas ke sebuah perkampungan [[Melayu]], kampung Seri Menanti, mengakibatkan [http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19950915-0 334 kematian termasuk seorandua krew pesawat].
 
Lebih awal lagi, pada 20 Mac 1995, sebuah kapalpesawat lautkargo Cessna Caravan turut terhempas ke perumahan berikutan gagal untuk berlepas. Sebuah lagi pesawat Boeing 737 telah tergelincir dari landasan pada Oktober 2001 tanpa menyebabkan sebarang kecederaan kepada penumpang.
 
Mengikut satu tinjauan, lapangan terbang lama mempunyai landasan yang terpendek di [[Malaysia]]. Tidak lama kemudian, sebuah lapangan terbang antarabangsa baru berada dalam rancangan kerajaan untuk memindahkan lapangan terbang Tawau ke lokasi baru sekitar lebuh raya Tawau - Semporna, 30km dari Tawau.
 
Lapangan terbang tersebut kemudiannya dibuka untuk umum pada Disember 2001. Pada tahun 2003, Lapangan Terbang Tawau dilancarkan secara rasmi oleh bekas Menteri Pengangkutan Malaysia, Tun Dr. [[Ling Liong Sik|Muhammad Alif]]. Lapangan Terbang Tawau menjadi lapangan terbang keempatkedua terbesar di Sabah selepas [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu]].
 
==Penerbangan dan destinasi==