Pulau, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
| ethnic groups = [[Orang Cina Malaysia|Cina]]: (41.7%), [[Melayu]]: (41.3%), [[Orang India Malaysia|India]]: (9.8%)
}}
'''Pulau Pinang''' merupakan suatu pulau bandardan terbesarpusat danbandaraya kedua terbesar metropolitan terletak di negeri [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Ibu negeri Pulau Pinang [[Georgetown, Pulau Pinang|Georgetown]] terletak di timur laut pulau ini. Bandar laut ini merupakan pusat peranginan di Malaysia dengan keluasan 295 km<sup>2</sup>. IaPulau ini merupakan pulau termaju dan pulau padat penduduk di Malaysia. Bentuk pulau Pulau Pinang juga macam Singapura dan mini Hong Kong bagi ibu kota Malaysia.
 
Pulau ini dibahagikan kepada dua daerah pentadbiran: [[Barat Daya Pulau Pinang]] dan [[Timur Laut Pulau Pinang]]. Secara umumnya daerah Timur Laut yang turut mengandungi Georgetown lebih membangun berbanding daerah Barat Daya yang lebih berfungsi sebagai "peparu hijau" pulau ini.
 
Pantai Batu Feringgi di Pulau Pinang adalah di pulau utara Malaysia ini. Pesawat-pesawat ke Bangkok, Taipei, dan Guangzhou pun terus terbang dan mendarat di destinasi bagi orang Pulau Pinang, Malaysia ini. PadaBisnes-bisnes 2016,di negeri Pulau Pinang merupakanadalah tempatnyabuka menganjurkanpada Badmintonhari Terbuka Grand Prix Malaysia-AntarabangsaSabtu. Larian Jambatan Pulau Pinang pun diadakan dekat George Town ini setiap tahun.
 
Lapangan Terbang di negeri Pulau Pinang adalah terletak di pulau tersebut.