Zakir Husain (ahli politik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 35:
|signature =
}}
'''Zakir Husain''' dilahirkan pada 8 Februari 1897 – 3 Mei 1969 merupakana [[Presiden India]] ke-3 dari 13 Mei 1967 hingga ke akhir hayatnya pada 3 Mei 1969. Kerjaya awalnya ialah seorang pendidik, Zakir Husain merupakan Presiden India pertama yang dilantik dari kalangan umat Islam dan merupakan Presiden pertama yang meninggal dunia semasa masih menjawat jawatan tersebut. Tempoh pemerintahannya agak singkat dalam sejarah pemimpin di India. Sebelum menajwatmenjawat ke jawatan Presiden, beliau merupakan Gabenor di Bihar dari tahun 1957 hingga 1962. Kemudian beliau dinaikkan pangkat ke jawatan Naib Presiden India untuk tempoh satu penggal dari tahun 1962 hingga 1967.
 
Zakir Husain merupakan bekas pengasas partiuniversiti [[Jamia Milia Islamia]], ketika masih berkhidmat sebagai Naib Chancellor dari tahun 1928. Dibawah pimpinan beliau, partiuniversiti tersebut menjalinkan perhubungan baik dengan Gerakan Pembebasan India ketika India di dalam proses pra kemerdekaan. Beliau dianugerahkan [[Bharat Ratna]], penganugerahan tertinggi kepada rakyat India yang banyak berjasa di India pada tahin 1963 .
 
==Kehidupan awal==
Baris 45:
 
==Kerjaya==
Ketika beliau berusia 23 tahun, beliau bersama-sama sekumpulan mahasiswa dan tenaga pengajar berjaya mengasaskan Universiti Islam Kebangsaan (National Muslim University) di [[Aligarh]] pada 29 Oktober 1920 yang kemudiannya berpindah operasinya ke [[Karol Bagh]], New Delhi pada tahun 1925. Pada tahun 1935, universiti berpimdah buat kali ketiganya di [[Jamia Nagar]], New Delhi dan telah ditukar nama kepada Jamia Milia Islamia. Beliau meneruskan pengajiannya ke peringkat ijazah kedoktoran persuratan dari Universiti Frederick William, Berlin, Jerman dalam bidang ekonomi. Ketika belajar disana, beliauemperkenalkan puisi terkenal berbahasa Urdu hasil karya [[Mirza Assadullah Khan]] ''Ghalib'' (1797-1868)
 
==Rujukan==
{{Reflist}}