Bendera Iraq: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 51 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q162781
Fluxbot (bincang | sumb.)
Baris 10:
 
Bendera pertama Iraq diperkenalkan pada tahun [[1921]] sempena tertubuhnya sebuah negara Iraq. Ia merupakan bendera yang terdiri daripada tiga jalur mendatar berwarna hitam-putih-hijau dengan trapezium merah di bahagian tiang. Dua butir bintang putih berkaki tujuh melambangkan 14 buah provinsi kerajaan Iraq. Warna yang dipilih untuk bendera ini diambil dari warna panji-panji ketua keluarga [[Hashimiyah]] yang mengetuai [[Pemberontakan Arab]]. Keluarga ini juga bertanggungjawab memberikan Iraq rajanya yang pertama. Rekabentuk bendera ini serupa dengan [[bendera Jordan]], juga sebuah negara yang diketuai oleh raja dari keluarga yang sama. Bendera ini masih digunakan oleh golongan mereka yang berfahaman monarkis.
<div style="clear:both" ></div>
 
=== 1959–1963 ===
Baris 17:
 
Revolusi tahun 1958 yang diketuai oleh [[Abdul Karim Qassim]] telah menggulingkan raja pada masa itu. Oleh itu, sebuah bendera baru telah diperkenalkan. Bendera baru ini berjalur tiga tegak dengan warna hitam, putih dan hijau. Di tengah jalur putih terdapat sebutir bintang merah berkaki lapan dan di tengah bintang sebuah bulatan warna kuning.
<div style="clear:both"></div>
 
=== 1963–1991 ===
Baris 25:
Selepas kerajaan Qassim digulingkan, sebuah bendera yang baru diperkenalkan pada Julai 1963. Bendera ini mempunyai tiga jalur, merah, putih dan hitam, dengan tiga butir bintang hijau di atas jalur putih. Bintang tiga ini melambangkan kesatuan yang diura-urakan oleh Iraq dengan [[Mesir]] dan [[Syria]] di mana keduanya memiliki dua bintang di tengah-tengahnya. Jika kesatuan ini tidak pecah, mereka mahu menggantinya menjadi tiga.
 
<div style="clear:both"></div>
 
=== 1991–2004 ===
Baris 34:
 
Bendera ini masih digunakan walaupun Saddam Hussein telah diguling tetapi dengan tulisan skrip yang berlainan (sila lihat atas). Ramai yang menduga bahawa bendera ini akan menjadi bendera rasmi Iraq dengan tertubuhnya sebuah Perlembagaan Iraq yang baru tidak lama lagi.
<div style="clear:both"></div>
 
=== Kontroversi bendera 2004 ===