Azharina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azharinawiki (bincang | sumb.)
→‎Kerjaya muzik: pencapaian
Baris 46:
Peserta lain ialah Amir Mahiyiddin, 18, Mohd. Almi Mohd. Ali, 21, Rosmayati Yaacob, 21, Farawahida Razali, 16 dan Norhasmidar Ahmad, 15.<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=1105&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm&arc=hive Azharina Juara Bintang RTM 2001 - Utusan.]</ref>
 
===Anugerah Era 2005===
Pernah memenangi tempat ke-2 dalam program nyanyian suara Hits1 RTM 1 tewas kepada [[Jaclyn Victor]] lagu Gemilang pada tahun 2006 mempertaruhkan lagu Elegi Sepi. Ia merupakan lagu paling lama mengekalkan dalam carta Hits1 RTM 1 selama lebih 30 minggu bertahan dalam carta. Ini menunjukkan lagu tersebut merupakan lagu berhantu dan hits di Malaysia.. Lagu ini juga dinobatkan lagu top meletop pilihan rakyat Malaysia menewaskan artist ternama seperti Datuk Siti Nurhaliza dalam satu anugerah bernama anugerah EraFM pada tahun 2005.
Lagu Elegi Sepi nyanyian Azharina juga dinobatkan Lagu Pop Pilihan rakyat Malaysia di [[Anugerah Era 2005]] (AE2005) menewaskan artis ternama seperti Datuk Siti Nurhaliza, Misha Omar, Dayang Nurfaizah dan Liza Hanim pada 17 September 2005.<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=Jft5ruCQhlg Azharina Lagu Pop Pilihan - Elegi Sepi.]</ref>
 
===Hits 1 Tv1===
Azharina memenangi tempat kedua bagi kategori Lagu Terbaik di acara anugerah Hits 1 Tv1 menerusi lagu Gemilang dalam pertandingan akhir Hits 1 yang disiarkan secara langsung dari Auditorium Perdana Angkasapuri Kuala Lumpur pada 23 Januari 2006.
Menerusi kemenangan tersebut, Azharina bersama pencipta lagu Elegi Sepi iaitu Azlan Abu Hassan dan penulis liriknya Julfekar berjaya membawa pulang wang tunai RM20,000 berserta trofi dan sijil. Ia merupakan lagu paling lama mengekalkan dalam carta Hits1 RTM 1 selama lebih 30 minggu bertahan dalam carta. Mereka tewas kepada juara iaitu Jaclyn Victor melalui lagu Gemilang ciptaan Aubrey Suwito dan penulis lirik Asmin Mudin yang membawa pulang hadiah wang tunai RM25,000 berserta trofi dan sijil.
<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm Hits 1 Tv1 - Utusan.]</ref>
 
===Anugerah Juara Lagu ke-20===
Pada 5 Februari 2006, Azharina memasuki pertandingan akhir [[Anugerah Juara Lagu ke-20]] TV3 dengan menyanyikan lagu Elegi Sepi dalam kategori Balada. Sayangnya Azharina tidak memenangi sebarang kemenangan pada malam tersebut.
 
===Gegar Vaganza 3===
Azharina berjaya meletakkan diri nombor kedua daripada 12 org artis dalam rancangan GegarVaganza pada minggu pertama. Minggu berikutnya , Azharina berjaya peroleh vokal terbaik menerusi lagu sinaran Dato Sheila Majid, dlm minggu tersebut dia masih berjaya meletakkan diri dalam top 3 mingguan.
Minggu ketiga, dengan usaha yg konsisten Azharina berjaya meletakkan diri sebagai juara mingguan, dengan mempertaruhkan lagu No Woman No Cry by Bob Marley. Minggu keempat berlaku sesuatu yg mengejutkan apabila peserta favourite seperti Siti Sarah , Zarul dan Azharina turut tidak terkecuali berada dalam kelompok 5 terendah... Adakah Azharina akan terus jatuh kita tunggu dan lihat perkembangannya nanti.