Kerajaan Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 105:
Brooke bertekad untuk mengelakkan rakyat Sarawak daripada dieksploitasi oleh kepentingan perniagaan Barat dan membentuk The Borneo Company Limited untuk membantu dalam menguruskan ekonomi negara. The Borneo Company Limited juga untuk memberikan sokongan ketenteraan kepada Brookes semasa peristiwa seperti Pemberontakan Cina apabila salah satu syarikat Steamers, Sir James Brooke telah digunakan untuk membantu dalam menawan semula Kuching.
 
Warisan seni bina dinasti boleh dilihat di banyak abad kesembilan belas negara dan bangunan warisan penjajah. Di Kuching ini termasuk [[Astana, KuchingSarawak|Astana]], atau kediaman gabenor, [[Muzium Sarawak]] Lama, [[Fort Margherita]], Fort Square, Bangunan Mahkamah Lama dan Memorial Brooke. Beberapa bangunan utama daripada tempoh Brooke yang telah dirobohkan, termasuk pejabat dan gudang Borneo Company.
 
Negeri ini mula mengeluarkan sistem mata wang sendiri dari 1841 apabila ia mengeluarkan duit syiling satu keping. Ini kemudiannya dinyahwang dan sen diperkenalkan dari 1863 dan seterusnya, dalam denominasi yang terdiri daripada peratus suku ke 50 sen. Ini pada mulanya subbahagian dolar Sepanyol yang merupakan tender undang-undang di negara ini, sehingga dolar Sarawak diperkenalkan.