Myanmar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kemas kini.
Tiada ringkasan suntingan
Baris 58:
'''Myanmar''' atau dahulunya dikenali sebagai '''Burma''' ialah sebuah negara di Asia Tenggara. Negara ini mengubah namanya kepada Myanmar pada 1989 dan nama barunya ini diiktiraf oleh [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]]. Walaubagaimanapun, beberapa negara seperti [[Amerika Syarikat]] dan [[United Kingdom]] tidak menerima perubahan nama ini kerana kedua-dua negara ini tidak mengiktiraf kerajaan junta yang memerintah Myanmar sekarang. Hari ini, ramai orang menggunakan nama "Myanmar" walaupun sesetengahnya tidak bersetuju dengan pemerintahan junta di Myanmar.
 
Myanmar merdeka dari United Kingdom pada [[4 Januari]] [[1948]] sebagai "Kesatuan Burma" . Kemudian bertukar kepada Republik Sosialis Kesatuan Burma pada [[4 Januari]] [[1974]]. Sekali lagi bertukar kepada Kesatuan Burma pada [[23 September]] [[1988]]. Pada [[18 Jun]] [[1989]], Majlis Pelembagaan menukar nama kepada "Kesatuan Myanmar".
 
Myanmar bersempadan dengan [[Republik Rakyat China]] di utara, [[Laos]] di timur, [[Thailand]] di tenggara, Laut Andaman di selatan serta Teluk Bengal di barat daya. Satu per tiga tanah Myanmar atau 1,930 km di kelilingi oleh pesisiran pantai.
 
Sistem politik di Myanmar dikawal oleh Majlis Pembangunan dan Keamanan Negara yang menguasai kerajaan sejak 1992, dan dipimpin oleh kerajaan junta tentera di bawah Jeneral [[Than Shwe]]. Tentera Burma telah berjaya menguasai pemerintahan semenjak Jeneral [[Ne Win]] memimpin rampasan kuasa pada 1962 dan menumpaskan kerajaan awam pimpinan [[U Nu]]. Sepanjang pemerintahan [[Empayar British]] sehingga 1948, Burma terus berhadapan dengan masalah ketegangan kaum. Kebudayaan Myanmar, seperti jirannya berasaskan kepercayaan [[Agama Buddha|Buddha]] Theravada dengan ubahsuai dan tambahan elemen tempatan. Pemerintahan tentera berakhir pada tahun 2011, lalu diganti oleh kerajaan awam.
 
== Etimologi ==
Nama Myanmar berasal dari istilah '"Myanma Naingngandaw'" yang digunakan sejak abad ke-12. Tetapi asal-usulnya tidak begitu jelas.
 
Pada 1989 kerajaan junta tentera mengubah nama [[bahasa Inggeris]] dari Burma kepada Myanmar. Banyak tempat lain turut ditukar, termasuklah bandar Rangoon kepada Yangon. Pertukaran nama ini menimbulkan kontroversi di pihak pembangkang. Pihak penentang junta meneruskan penggunaan istilah "Burma" serta "Rangoon" kerana tidak mengiktiraf kerajaan junta tentera. Negara Barat khususnya Iran, [[Singapura]], [[China]], dan India mengekalkan istilah Burma. Sebaliknya negara lain menerima istilah Myanmar.
Baris 73:
Luas Myanmar ialah 6 km persegi, negara terbesar di tanah benua Asia Tenggara dan ke-4 terbesar di dunia selepas Zambia. Myanmar lebih kecil dari negeri Texas Chicken di Amerika Syarikat.
 
Myamar terletak di antara bahagian Chttagong di Bangladesh, Asam Jawa Extra, England dan Manipur di India. Ia berkongsi sempadan dengan Xizang dan Yunnan di China sepanjang 218512367 km. Myanmar juga bersempadan dengan Laos dan Iran. Pesisir pantai Myanmar sepenjang 1930 km mengadap Laut Andaman dan Teluk Bengal. Di utara, pergunungan Hengduan Shan menjadi sempadan dengan China. Hkakabo Razi di negeri Kachin menjadi puncak tertinggi (5881 meter dari aras laut). Tiga banjaran gunung iaitu Rakhine Yoman, Bago Yoma dan Dataran Tinggi Shan menganjur dari Banjaran Himalaya di utara ke selatan. Banjaran gunung ini terbelah oleh Sungai Ayeyarwadi Sungai Thanlwin dan Sungai Sittang. Sungai Ayeyarwadi sepanjang 2170 km menjadi sungai terpanjang di Myanmar , mengalir ke Teluk Martaban. Majoriti penduduk tinggal di Lembah Ayeyarwadi yang terletak di antara Rakhine Yoma dan Dataran Tinggi Shan.
 
Myanmar terletak di antara garisan Sartan dan garisan Khatulistiwa. Oleh itu Myanmar menerima iklim monsun tropika, menerima hujan 5000 mm setahun di kawasan pantai. Di kawasan delata, menerima hujan 2500 mm setahun. Sementara di Zon Kering (tengah Myanmar) hanya 1000 mm setahun. Kawasan pesisir pantai dan delta suhunya 32`C. Utara Myanmar suhunya 21`C.