Kelas Laksamana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 62:
| tiada
|-
|KrewAnak kapal:
| 47
|-
Baris 69:
|}
 
'''Korvet Kelas Laksamana''' adalah merupakanialah satu kelas kapal [[korvet]] yang digunakan oleh flotila serangan [[Tentera Laut Diraja Malaysia]]. Kapal-kapal ini ditugaskan dalam skuadron korvet ke-24 TLDM.
 
==Latar belakang==
Kapal-kapal ini asalnya dipesan [[Tentera Laut Iraq]] pada tahun 1981 dan dikenali sebagai kelas Assad. SetelahWalau bagaimanapun, setelah kapal-kapal ini siap bagaimana pun, [[Pertubuhan Bangsa Bersatu]] telah mengenakan sekatan ke atas Iraq yang menghalang kapal-kapal ini diserahkan disebabkan [[Perang Iran-Iraq]] yang telah tercetus. Kerajaan Malaysia mula menyatakan hasrat untuk mengambil alih kapal-kapal ini pada Oktober 1995 dan akhirnya telah membeli melalui pemeteraian dua kontrak pada Julai 1996 dan Februari 1997. Kapal-kapal ini seterusnya ditauliahkan kekepada perkhidmatan TLDM pada Julai 1997 dan Julai 1999 setelah radar navigasi Kelvin Hughes yang baru ditambah. Kapal-kapal kelas Laksamana dinamakan sempena [[laksamana]]-laksamana tersohor kerajaan-kerajaan Melayu. [[Tentera Laut Ecuador]] mengoperasikan 6 buah kapal yang mempunyai rekabentukreka bentuk serupa dikenali sebagai kelas Esmeraldas.
 
==Kapal-kapal dalam kelas Laksamana==
Berikut adalahialah kapal-kapal kelas Laksamana dalam perkhidmatan TLDM besertaberserta nama dan nombor pennantgada-gada asalnya.
{|class="wikitable" style="text-align:center;"
!No. PennantGada-gada
!Nama Kapal
!Nama Asal
Baris 110:
 
==Kelengkapan tempur==
Walaupun bersaiz kecil, kapal-kapal ini sangat berupaya kerana ia dilengkapi untuk menangani ancaman daridaripada ketiga-tiga aspek peperangan maritim. Sebelum ketibaan kapal-kapal ini, tiada kapal TLDM yang dilengkapkan peluru berpandu anti udara kecuali [[KD Rahmat]]. Setiap unit Laksamana membawa empat buah peluru berpandu Aspide anti udara pada pelancar Albatross. Peluru berpandu Aspide yang merupakan versi yang telah melalui peningkatan daridaripada peluru berpandu Sea Sparrow. Kelas Laksamana juga membawa enam buah peluru berpandu Otomat Teseo Mark2 yang mempunyai jangkauan sehingga 120km untuk memusnahkan sasaran permukaan. Torpedo anti kapal selam pula dilancarkan dari dua pelancar Alenia ILAS-3 di kedua-dua sisi kapal. Seperti kebiasaan rekabentukreka bentuk kapal Itali yang mementingkan kelajuan, Hang Nadim, Tun Abdul Jamil, Muhammad Amin dan Tan Pusmah mempunyai kelajuan maksima 36 knotsknot.
 
==Konfigurasi semula==
Setelah dioperasikan hampir sepuluh tahun, kapal-kapal kelas Laksamana memerlukan pengubahsuaian untuk menepati keperluan semasa TLDM. Terdapat cadangan dari dalam TLDM untuk mengkhususkan peranan kapal-kapal ini kepada tugas anti udara . Disebabkan saiz kapal yang kecil, peralatan terkini yang lebih berat sukar dimuatkan. Peranan anti kapal selam mungkin terpaksa dilucutkan bagi memberi laluan kepada cadangan menambah bilangan peluru berpandu Aspide kepada lapan. Dalam konfigurasi begini, kapal-kapal kelas Laksamana akan bertindak sebagai payung pertahanan udara armada.
 
== Galeri ==
Baris 122:
 
==Pautan luar==
* [http://www.janes.com/defence/naval_forces/gallery/imdex_show_gallery/imdex_show_gallery_05.shtml photograph of theGambar KD Laksamana Tan Pusmah]
* [http://www.janes.com/defence/gallery/lima_gallery/gallery/0021.shtml KD Laksamana Muhammad Amin (F 136)]
* [http://www.naval-technology.com/projects/laksamana/laksamana3.html photograph ofGambar KD Laksamana Tun Abdul Jamil]
* [http://www.naval-technology.com/projects/laksamana/laksamana4.html photograph ofGambar KD Hang Nadim]
* [http://navy.mod.gov.my/sitecont/option-com_content/task-view/id-107/Itemid-207/lang-en/ photographGambar of allkesemua 4 shipsbuah ofkapal theKelas Laksamana Classdaripada fromtapak theweb officialTentera RoyalLaut MalaysianDiraja NavyMalaysia siterasmi]
 
{{Kapal Tentera Laut Malaysia}}