Pusa, Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dato'Godam
Raja Bertanduk
Baris 33:
'''Pusa''' merupakan sebuah [[bandar]], di [[Bahagian Betong]], [[Sarawak]], timur [[Malaysia]]. (Latitud: 1° 35' N Longitud: 111° 15' E). Ia terletak berhampiran bandar Beladin.
 
Dalam pengajian sejarah, dahulunya merupakan pusat pemerintahan Kerajaan Melayu Saribas yang dikenali sebagai "Tandang Sari" dibawah [[Kesultanan Melayu Brunei]]. Dengan kedudukan geografi terletak di muara Sungai Rimbas dan berada di tengah Batang Saribas, keadaan yang strategik bagiuntuk mana-mana pembesar untukbagi dijadikan sebagai pusat pemerintahan. Dalam kajian Dr. Sanib Said, kerajaan negeri ini ada di sebutkan di dalam satu manuskrip sejarah yang berbentuk puisi yang memperihalkan tentang Temenggung Abdul Kadir dan Dato' Godam yang berjudul ''"Syair Tarsilah Cetera Dato<nowiki>' Gudam dan Temenggong Qadir Negeri Saribas''</nowiki>, atau judul pendeknya digelar "'''Syair Tarsilah Negeri Saribas<nowiki>''</nowiki>.''''' Monumen iaitu makam para pembesar ini masih dapat di jumpai di Kampung Dang Esah (Kampung Lot). Dayang Isah Tandang Sari merupakan sebuah lagenda yang cukup sinonim dengan Daerah Pusa, justeru berkait rapat dengan Dato' Godam dan sejarah kerajaan Saribas amnya.
 
Majoriti penduduk Pusa adalah Melayu Islam dan dianggarkan sebanyak 92% Melayu dan selebihnya [[Cina]] dan lain-lain. Pusa terkenal dengan [[ikan terubuk]] hasil [[Batang Saribas]], selain pembuatan Gula Apong yang masih aktif di Kampung Tambak. Buat masa sekarang, pengangkutan air masih menjadi nadi utama menghubungkan kampung.
Baris 84:
 
==Tempat Bersejarah==
Makam Dayang Isah Tandang Sari terletak di tanah perkuburan Kampung Kalok, Pusa kira-kira 150 kilometer dari Sibu dan 90 kilometer dari Betong. Makam inilah yang menjadi bukti wujudnya lagenda disini dan terdapat kisah yang sangat menarik disebaliknya. MakanMakam Pengiran Kadir; sekeluarga dan Makam PengiranRaja Bertanduk juga terdapat di daerah ini.
 
'''Dato' Godam (Putera dari Minang).'''