Fridtjof Nansen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azraai1511 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Azraai1511 (bincang | sumb.)
Baris 26:
Sebagai salah seorang rakyat yang terkemuka di negaranya, pada tahun 1905, Nansen telah menyuarakan untuk pengakhiran penyatuan Norway bersama Sweden. Dari tahun 1906 sehingga 1908, beliau telah berkhidmat sebagai wakil Norway di [[London]] dan membantu rundingan Perjanjian Integriti yang menjanjikan status kemerdekaan Norway.
 
Pada penghujung usianya, Nansen menumpukan kepada [[Liga Bangsa]], di mana beliau telah dilantik pada tahun 1921 sebagai Pesuruhjaya Tinggi Liga bagi Pelarian. Pada tahun 1922, beliau dihadiahakan [[Hadiah KeamanananKeamanan Nobel]] untuk kerja-kerja beliau terhadap mangsa-mangsa [[Perang Dunia Pertama]] dan konfliks berkaitan. Antara inisiatif beliau adalah [[Pasport Nansen]] untuk orang tanpa kerakyatan yang diiktiraf lebih dari 50 buah negara.
Beliau telah membantu pelarian sehingga penghujung hayatnya. Beliau telah mati secara tiba-tiba akibat [[Penginfarkan miokardium|serangan jantung]] pada tahun 1930. [[Pejabat Antarabangsa Nansen untuk Pelarian]] telah ditubuhkan sejurus kematian beliau untuk memastikan kesinambungan kerja-kerja yang telah dilakukan beliau sebelum ini. Pejabat Antarabangsa Nansen untuk Pelarian telah menerima Hadiah Keamanan Nobel 1938.