Solat fardu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q3218662
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Fiqh-Ibadah}}
 
{{Rujukan}}
[[Solat]] merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam. Solat terbahagi kepada '''solat fardu''' dan [[solat sunat]]. Solat fardu diwajibkan keatas orang Islam sebanyak 5 kali sehari pada waktu-waktu tertentu dengan menurut [[rukun solat]] yang ditentukan.
 
[[Solat]] merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam. Solat terbahagi kepada '''solatSolat fardu''' danialah [[solat sunat]]. Solat farduyang diwajibkan keataske atas orang Islam sebanyak 5lima kali sehari pada waktu-waktu tertentu dengan menurut [[rukun solat]] yang ditentukan.
 
== Waktu-waktu Solat Fardu: ==
Waktu-waktu yang telah ditetapkan untuk menunaikan solat ialahadalah seperti berikut:
# [[Solat subuh]] - bermula daripadadari fajar menyinsing hinggalah terbit matahari. Masa yang diperuntukkan kira-kira 2 jam. - 2 rakaat.
# [[Solat zohor]] - bermula selepas matahari mulai condong daripada puncaknya sehingga bayang melebihi separuh panjangnya. - 4 rakaat.
# [[Solat asar]] - bermula selepas berakhirnya waktu solat Zuhur sehinggalah matahari terbenam. - 4 rakaat.
# [[Solat maghrib]] - bermula selepas matahari terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk barat. - 3 rakaat.
Baris 18 ⟶ 20:
# Ketika masuk [[matahari]].
 
Solat fardu lima waktu sehari semalam adalahialah [[ibadat]] yang paling asas dalam [[Islam]]. Penganut agama [[Islam]] percaya bahawa di Akhirat kelak, amalan yang pertama sekali disoal adalahialah solat. Sekiranya solat seseorang itu sempurna, maka barulah ditanyakan tentang amalan-amalan yang lain. Jika gagal, maka gagallah amalan-amalan yang lain seperti [[puasa]], [[sedekah]], [[zakat]], [[haji]] dan lain-lain .
 
[[Solat fardu]] wajib ditunaikan selagi seseorang masih Islam dan masih waras. Solat fardu tidak boleh ditinggalkan sama sekali dalam apa keadaan sekali pun kerana ia termasuk dalam dosa-dosa besar. Hatta dalam keadaan seseorang [[sakit]] teruk sekali punsekalipun, jika hanya [[mata]] yang boleh bergerak maka solat wajib, dilaksanakan dalam waktunya iaitu dengan menggunakan isyarat mata. Sekiranya seseorang tertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat [[solat qada|qada]].
 
Bagi merekaumat Islam yang musafirbermusafir, mereka diharuskan bagi solat dengan [[solat qasar|menqasar]] dan [[solat jamak|menjamakkannya]].
 
Solat yang terbaik ialah solat di [[masjid]] ataupun [[surau]] (bagi lelaki) secara [[solat berjemaah|berjemaah]] dengan menjaga kekhusyukannya, bacaannya serta rukunnya serta mengambil [[wuduk]] secara sempurna. Orang [[Islam]] percaya bahawa solat di masjid ataupun surau adalah 27 kali ganda lebih baik berbanding solat bersendirian di rumah.
 
Perbuatan sunat sebelum solat:
# Azan - ertinya memberitahu, dan pada syarak adalahialah perkataan tertentu untuk memaklumkan kepada orang ramai tentang masuknya waktu solat fardu.
# Iqamah.
# [[Bersugi]] - ertinya membersihkan mulut dan gigi dengan alatan bersugi.
 
== Rujukan ==
[[Kategori:Solat fardu]]