Solat asar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Jeluang Terluang (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 1:
{{Fiqh-Ibadah}}
 
'''Solat Asar''' merupakan salah satu daripada lima (5) solat fardhu yang diwajibkan ke atas umat Islam. Solat Asarfardu terdiriwajib daripadaditunaikan oleh seorang [[Islam]] yang masih waras 4dan rakaathidup. Waktu[[Solat untukfardu]] bersolattidak Asarboleh bermuladitinggalkan selepassama berakhirnyasekali waktudalam solatapa Zohor,keadaan iaitusekali apabilapun tergelincirkerana matahariia sehinggatermasuk bayangdalam dosa-bayangdosa sesebuahbesar. objekHatta lebihdalam panjangkeadaan daripadaseseorang tinggisakit objekteruk tersebut.sekali Manakalapun tamatnyajika waktuhanya adalahmata apabilayang boleh bergerak maka solat wajib dilaksanakan dalam waktunya iaitu dengan menggunakan isyarat [[mataharimata]]. terbenamSekiranya diseseorang ufuktertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat [[solat qada|qada]].
 
Solat Asar terdiri daripada 4 rakaat. Waktu untuk bersolat Asar bermula selepas berakhirnya waktu solat Zohor, iaitu apabila tergelincir matahari sehingga bayang-bayang sesebuah objek lebih panjang daripada tinggi objek tersebut. Manakala tamatnya waktu adalah apabila [[matahari]] terbenam di ufuk.
 
[[Solat]] yang terbaik ialah solat di [[masjid]] ataupun [[surau]] (bagi lelaki) secara berjemaah dengan menjaga kekusyukkannya, bacaannya serta rukunnya serta mengambil [[wuduk]] secara sempurna. Orang Islam percaya bahawa solat di masjid ataupun surau adalah 27 kali ganda lebih baik berbanding solat bersendirian di rumah.
 
 
==Lihat juga==
* [[Waktu Solat]]{{Tunas-Islam}}
 
[[Kategori:Solat fardu]]