Pulau, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
| ethnic groups = [[Orang Cina Malaysia|Cina]]: (41.7%), [[Melayu]]: (41.3%), [[Orang India Malaysia|India]]: (9.8%)
}}
'''Pulau Pinang''' merupakan bandaraya pulau metropolitan terletak di negeri [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]] selepassejak Kuala Lumpur2015.

Ibu negeri Pulau Pinang [[Georgetown, Pulau Pinang|Georgetown]] terletak di timur laut pulau ini. Bandaraya barat laut ini merupakan pusat peranginan di Malaysia dengan keluasan 295 km<sup>2</sup>. Pulau ini merupakan pulau termaju dan pulau padat penduduk di Malaysia. Bentuk pulau Pulau Pinang juga macam Singapura dan mini Hong Kong bagi ibu kota Malaysia. Majlis Bandaraya di Pulau Pinang adalah dinamakan Majlis Bandaraya Pulau Pinang.
 
Pulau ini dibahagikan kepada dua daerah pentadbiran: [[Barat Daya Pulau Pinang]] dan [[Timur Laut Pulau Pinang]]. Secara umumnya daerah Timur Laut yang turut mengandungi Georgetown lebih membangun berbanding daerah Barat Daya yang lebih berfungsi sebagai "peparu hijau" pulau ini.
Baris 40 ⟶ 42:
Larian Jambatan Pulau Pinang pun diadakan dekat sini setiap tahun. Lapangan Terbang di negeri Pulau Pinang adalah kedua sibuk di Malaysia hanya terletak tidak jauh dari jambatannya seperti lapangan terbang Singapura.
 
Sekolah Chung Ling di Pulau Pinang sudah mahu mencapai 100 tahun. Pada 2015, Majlis Perbandaran Pulau Pinang pun telah dinaik taraf menjadi Majlis Bandaraya Pulau Pinang. Majlis Perbandaran di George Town itu adalah diberi nama Majlis Bandaraya Pulau Pinang.
 
== Geografi ==