Nibha Nobhadol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Monthasawang (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Monthasawang (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 39:
 
Selepas kematian bapanya pada tahun 1910, beliau berpindah dari perkarangan Istana Suan Sunandha vila diraja, di perkarangan Dusit istana, dengan ibunya dan kakaknya, Puteri [[Malini Nobhadara]]. Tetapi selepas ibunya dan kakaknya meninggal dunia, dia telah hidup bersendirian sejak itu. Tetapi dia selalu melawat beliau langkah-beradik dan ahli-ahli keluarga diraja. Beliau adalah berhampiran dengan Saudara tiri lelaki beliau dan adik, Puteri [[Suddha Dibyaratana]], Puteri Sri Ratanakosindra, dan adik-adiknya, Putera [[Paribatra Sukhumbhand]], Putera Nakhon Sawan dengan keluarganya. Dia biasanya melawat mereka hampir setiap minggu di kediamannya, [[Bang Khunphrom Istana]]. Beliau menyertai menonton filem dengan keluarga Paribatra hampir setiap hujung minggu.
 
==Kemudian hari==
 
Selepas [[Siam Revolusi tahun 1932]], dia memutuskan untuk berpindah ke Indonesia, ia dipanggil oleh Saudara tiri lelaki beliau, Putera Paribatra Sukhumbhand, untuk hidup dengan dia dan keluarganya. Jadi dia berpindah untuk tinggal di kediaman peribadi Putera Paribatra di Bandung, Jawa Barat dipanggil rumah Daha Pati.
 
Dia tinggal di sana sepanjang hidupnya, dan meninggal dunia pada 29 Januari 1935, pada usia 48. Mayatnya dibawa balik ke Bangkok, untuk melakukan pembakaran mayat diraja di [[Sanam Luang]].
 
{{DEFAULTSORT:Nobhadol, Nibha}}