Saovabha Phongsri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Monthasawang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Monthasawang (bincang | sumb.)
Baris 22:
 
== Kehidupan ==
Saovabha dilahirkan sebagai seorang puteri Siam kepada Raja Mongkut (atau Rama IV) dan Puteri isteri Piyamavadi (Piam Sucharitakul). Dia adalah kakak yang paling muda masa depan Permaisuri [[Sunandha Kumariratana]] dan Permaisuri [[Savang Vadhana]] itu. Saovabha menjadi isteri separuh abangnya King Chulalongkorn kadang-kadang pada tahun 1878. Dia memberinya 9 kanak-kanak, 5 akan terus hidup ke alam dewasa (satu meninggal ketika masih bayi), dua akhirnya akan menjadi Raja Siam.
 
Pada tahun 1897, Permaisuri Saovabha menjadi pemangku raja perempuan pertama Siam, ketika suaminya pergi pada lawatan ke Eropah. Apabila dia kembali, dia diberikan kepadanya gelaran "Somdet Phra Nang Chao Saowapha Phongsi Praborommarachininat" (bertutur) ({{lang-th|สมเด็จพระนางเจ้าเสาวภาผ่องศรี พระบรมราชินีนาถ}}) (kira-kira bersamaan dengan H.M. bupati Permaisuri). Pada masa beliau sebagai ratu dia mengambil banyak kepentingan terutamanya dalam isu-isu berkaitan wanita. Pada tahun 1904 dia ditubuhkan salah sebuah sekolah pertama bagi kanak-kanak perempuan di Siam; "sekolah Rajini" atau Sekolah Queen di Bangkok.
 
Apabila dia meninggal dunia pada tahun 1919 pada usia 57, beliau telah diberi pengebumian diraja grand, yang dihadiri oleh semua ahli diraja Keluarga Siam, dan majlis tersebut telah dipengerusikan oleh anaknya Raja Vajiravudh. Beliau memainkan peranan yang lahir selepas kematian penting dalam Undang-Undang 1924 istana penggantian, di mana anaknya Raja Vajiravudh menetapkan bahawa anak-anaknya akan diberi keutamaan di kalangan semua yang lain berhubung garis berturut-turut. Ini paling kesertaan anak bongsunya Putera Prajadhipok takhta pada tahun 1925, walaupun terdapatnya anak-anak yang lebih senior dan belajar daripada Chulalongkorn. ratu Saovabha Memorial Institute telah dinamakan sempena namanya.