Sekolah Kebangsaan Ewa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 29:
 
==Sejarah ==
Sekolah Kebangsaan Ewa telah didirikan pada tahun 1951 bertempat di Dewan Orang Ramai Kampung Ewa sekarangmasa inikini. Bangunan asalnya dibina daripada kayu bulat, atap layar dan dindingnya daripada kulit kayu pada masa itu mempunyai satu bilik sahaja.
 
Kemudian,Dengan peningkatan bilangan murid agak menggalakkan di mana, AJK sekolah kemudiannya telah memohon peruntukan daripada Ketua Pelajaran Negeri (Tuan Mell) untuk membina bangunan yang lebih baik, .dan Permohonantelah tersebutdiluluskan dipersetujui danoleh Pengarah Pelajaran Kedah telahdengan memperuntukkanperuntukan RM 1000RM1,000.
Tenaga pengajarnya pada ketika itu Cikgu Hussin b. Rejab dengan gajinya sebanyak RM30. Murid sekolah ini pada awalnya 36 orang berumur antara 10 hingga 16 tahun.
 
Sebuah bangunan baru dengan tiang kayu bulat, atap layar dan dinding kulit kayu telah dibina dengan tambahan bilik darjah kepada 3 dan tambahan bilangan guru kepada 6 orang.
Kemudian, peningkatan murid agak menggalakkan di mana AJK sekolah telah memohon peruntukan daripada Ketua Pelajaran Negeri (Tuan Mell) untuk membina bangunan yang lebih baik . Permohonan tersebut dipersetujui dan Pengarah Pelajaran Kedah telah memperuntukkan RM 1000.
 
Beberapa tahun selepaskemudian, itupermohonan AJK sekali lagi memohon untukbagi mendapatkan tapak baru yang sesuai untuk Sekolah Kebangsaan Ewa yangtelah barudiajukan. PadaPermohonan tahuntersebut 1960diluluskan dan Sekolah Kebangsaan Ewa telah dipindah ke tapak baru denganpada tahun 1960, pada bangunan yang baru seperti sekarang. Namun awalnya, ia adalahhanyalan sebuah bangunan papan berlantaikan simen dan beratap asbestos dengan bilangan 5 buah bilik darjah sebagai asas kepada Sekolah Kebangsaan Ewa yang ada sekarang.
Wang tersebut digunakan untuk mendirikan bangunan baru daripada tiang kayu bulat, atap layar dan dinding kulit kayu. Bilik darjah bertambah menjadi 3 kelas dan bilangan gurunya bertambah menjadi 6 orang iaitu Cikgu Hussin Rejab (Guru Besar) , Cikgu hussin b. Cha, Cikgu Saad b. Itam, Cikgu Harun, Cikgu Ismail dan Cikgu Mohamad b. Salleh.
 
Beberapa tahun selepas itu AJK sekali lagi memohon untuk mendapatkan tapak yang sesuai untuk Sekolah Kebangsaan Ewa yang baru. Pada tahun 1960 Sekolah Kebangsaan Ewa telah dipindah ke tapak baru dengan bangunan yang baru seperti sekarang. Namun awalnya ia adalah sebuah bangunan papan berlantaikan simen dan beratap asbestos dengan 5 buah bilik darjah sebagai asas kepada Sekolah Kebangsaan Ewa yang ada sekarang.
 
==Pencapaian ==