Sunnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
tidakk sesuai untuk umum kerana akan menimbulkan salah faham dalam islam
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
'''SunahSunnah''' bererti "cara" atau "amalan", dan dengan itu, sunah nabi bererti "cara nabi", atau apa yang biasa dikenali sebagai ''kebiasaan Rasul''. Secara bahasa, al-Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti [[perkaedahan]], kebiasaan, perjalanan hidup, atau [[perilaku]], baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam [[hadis]], yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."
 
Dalam istilah [[Sunah Waljamaah]], menurut para ahli hadis, Sunah adalah segala sesuatu yang diamalkan oleh [[Nabi Muhammad|Rasulullah SAW]] yang merupakan perbuatan, [[ketetapan]], [[peribadi]], [[akhlak]], mahupun perilaku, sesudah dilantik menjadi [[Rasul]].* Dalam hal ini, amalan Sunnah menurut mereka adalah perbuatan Nabi saw untuk memenuhi kehendak Allah di dalam Quran (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul.
Baris 10:
[[Hadis]] ialah himpunan pengisahan dan keizinan. Walaupun terdapat setakat perbezaan antara takrif Hadis dengan takrif Sunnah yang dihuraikan di atas, perkataan-perkataan Sunnah dan Hadis boleh ditukar ganti ketika merujuk kepada Tradisi-tradisi.
 
Hadis-hadis dikelaskan mengikut statusnya berhubungan dengan teks (matnmatan) dan rentetan penyampainya ([[isnad]]). Cendekiawan-[[cendekiawan]] Hadis telah mengaji Sunnah, baik dari segi konteks (matn) mahupun dari segi penyampainya untuk menentukan apa yang benar dan apa yang palsu dalam hadis-hadis itu. Kajian mereka telah mempengaruhi perkembangan [[falsafah Muslim awal]] serta juga [[pemetikan saintifik]] moden.
 
Melalui [[penyelidikan]] tentang para penyampai Hadis (isnad), cendekiawan-cendekiawan sains Hadis telah mencipta sebuah sistem untuk mengetahui kategori-kategori Hadis yang berbeza, serta bagaimana menilai teksnya (matn) supaya dapat menentukan adakah teks itu betul, baik, lemah, atau palsu. Terdapat sebuah tradisi tentang kedua-kedua [[biografi]] sejarah ([[Ilm ar-Rijal]]) Nabi Muhammad s.a.w. serta juga tentang bagaimana mengesahkan hadis — [[isnad]] atau "bahan sokongannya".