Rangsit Prayurasakdi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Monthasawang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Monthasawang (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 25:
 
==Kehidupan awal==
PrincePutera Rangsit dilahirkan sebagai kanak-kanak-52 Raja Chulalongkorn dan anak kedua Chao Chom MandaNuengManda Nueng (nama biasa IbuMom Rajawongse Nueng Snidvongs), isteri-22 Chulalongkorn. Selepas kematian awal ibunya, PrincePutera Rangsit dan kakaknya PrincessPuteri [[Yaovabha Bongsanid]] telah diterima pakai oleh QueenRatu Savang Vadhana. Akibatnya, dia membesar sebagai adik dan anak kawan PrincePutera Mahidol. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah diraja di istana besar. Pada usia 14, beliau telah dihantar ke Jerman untuk pendidikannya. Pada mulanya gimnasium Martineum di Halberstadt di mana beliau lulus dengan Abitur pada tahun 1905 dan kemudian Heidelberg-University di Heidelberg. Walaupun dia lebih berminat dalam bidang perubatan, bapanya berkeras pendidikan dalam perundangan, yang siap pada Ruprecht Karl Universiti Heidelberg. Beliau tambahan mempelajari falsafah pada tahun 1908. Ia adalah dalam kajian beliau bahawa dia bertemu dengan isterinya, Elisabeth Scharnberger (15 September 1892 - 29 September 1973), seorang wanita Jerman yang dinikahinya di London pada 28 Ogos 1912. Pasangan itu mempunyai dua anak lelaki dan seorang anak perempuan:
 
* Tuanku Tenang Putera [[Piyarangsit Rangsit]] (25 Disember 1913-1 Februari 1990)
Prince Rangsit dilahirkan sebagai kanak-kanak-52 Raja Chulalongkorn dan anak kedua Chao Chom MandaNueng (nama biasa Ibu Rajawongse Nueng Snidvongs), isteri-22 Chulalongkorn. Selepas kematian awal ibunya, Prince Rangsit dan kakaknya Princess Yaovabha Bongsanid telah diterima pakai oleh Queen Savang Vadhana. Akibatnya, dia membesar sebagai adik dan anak kawan Prince Mahidol. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah diraja di istana besar. Pada usia 14, beliau telah dihantar ke Jerman untuk pendidikannya. Pada mulanya gimnasium Martineum di Halberstadt di mana beliau lulus dengan Abitur pada tahun 1905 dan kemudian Heidelberg-University di Heidelberg. Walaupun dia lebih berminat dalam bidang perubatan, bapanya berkeras pendidikan dalam perundangan, yang siap pada Ruprecht Karl Universiti Heidelberg. Beliau tambahan mempelajari falsafah pada tahun 1908. Ia adalah dalam kajian beliau bahawa dia bertemu dengan isterinya, Elisabeth Scharnberger (15 September 1892 - 29 September 1973), seorang wanita Jerman yang dinikahinya di London pada 28 Ogos 1912. Pasangan itu mempunyai dua anak lelaki dan seorang anak perempuan:
* Tuanku Tenang Putera Sanidh Prayurasakdi Rangsit (19 Ogos 1917 - 10 September 1995)
* Tuanku tenang beliau Puteri Charulaksana Kalyani Rangsit (lahir 7 Ogos 1924). Ia melepaskan gelar ratu, lalu berkahwin dengan orang biasa 'pada 28 Jun 1945.
{{DEFAULTSORT:Rangsit Prayurasakdi}}
{{Authority control}}