Rangsit Prayurasakdi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Monthasawang (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Monthasawang (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 40:
 
Setelah Raja Ananda Mahidol kematian misteri di istana besar, Putera Bhumipol, anak kedua Rangsit yang setengah saudara Putera Mahidol, telah dilantik sebagai raja baru. Sejak raja baru pada mulanya merancang untuk menghabiskan pelajarannya di luar negara, Putera Rangsit telah dilantik Pemangku Raja Thailand pada 16 Jun, 1946, dan juga Pengerusi Majlis Tertinggi Negeri sejak tahun 1947.
 
==Kematian==
 
Pada bulan Mac 1951, Putera Rangsit meninggal dunia akibat serangan jantung ketika dalam tidur pada Vidyu istana di jalan Wireless di Bangkok. Setelah kematiannya, dia adalah anak yang terus hidup dari Raja Chulalongkorn, setelah tinggal 65 tahun dan empat bulan. Beliau juga terkenal sebagai seorang pemungut besar barangan antik Thai dan kerja-kerja seni.
 
terusan Rangsit dan pinggir Bangkok dikenali sebagai Rangsit telah dinamakan sebagai penghormatan kepada putera ini semasa hayatnya, walaupun lebuh raya di Bangkok dikenali sebagai Vibhavadi Rangsit dinamakan sempena anak perempuan dalam undang-undang, tuanku diraja puteri [[Vibhavadi Rangsit]].
{{DEFAULTSORT:Rangsit Prayurasakdi}}
{{Authority control}}