Wikipedia:Tutorial (versi lama)/Peringatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
YiFeiBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 3 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q10787568
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 7:
==Dasar penyuntingan==
===Perihal subjek===
Wikipedia merupakan sebuah [[ensiklopedia]] yang boleh disunting, tetapi rencana-rencananya harus diisi maklumat berwibawa tentang subjek-subjek yang '''"[[Wikipedia:Kepentingan rencana|layak]]"''' dijadikan bahan ensiklopedia. Jangan bersusah payah mencipta rencana untuk setiap seorang di bumi atau setiap syarikat yang menjual apa jua barangan, atau setiap jalanrayajalan raya di dunia ini. Walaupun begitu, ada '''[[Wikipedia:Projek saudara|projek saudara]]''' untuk sesetengah jenis kandungan yang tidak sesuai untuk ensiklopedia.
 
Rencana ensiklopedia adalah mengenai ''subjek'' itu sendiri, bukan ''perkataan'' yang menjadi nama subjek itu, jadi rencana yang sekadar mentakrifkan dan menjelaskan kegunaan perkataan atau ungkapan itu umpama kamus, oleh itu sepatutnya disumbangkan kepada projek [[Wiktionary:Halaman utama|Wikikamus]].
Baris 16:
Untuk senarai penuh semua projek yang berkaitan dengan Wikipedia, rujuk [[Meta:Complete list of Wikimedia projects|Senarai lengkap projek Wikimedia]].
 
Wikipedia juga bukan tempatnya untuk "[[Wikipedia:Tiada penyelidikan asli|hasil penyelidikan asli]]", iaitu teori-teori terbaruterbaharu yang belum diterbitkan dalam jurnal yang disemak. Untuk butiran lanjut mengenai apa yang harus dimasukkan ke dalam Wikipedia, rujuk [[Wikipedia:Apa yang bukan Wikipedia|Wikipedia bukan apa]] dan [[Wikipedia:Kepentingan rencana|Kepentingan rencana]].
 
Kami juga menegah para pengarang daripada menulis mengenai diri atau pencapaian mereka, kerana ini menimbulkan [[Wikipedia:Konflik kepentingan|konflik kepentingan]]. Sekalipun anda sudah membuat pencapaian terkenal, serahkan sahaja kepada orang lain untuk menulis tentang anda. Butiran lanjut di [[Wikipedia:Autobiografi]].
 
===Keberkecualian===
Dasar penyuntingan Wikipedia menegaskan bahawa rencana harus ditulis secara "'''[[WP:NPOV|berkecuali]]'''", iaitu kami menerima segala pandangan penting terhadap sesuatu isu. Daripada sekarasekadar menyatakan satu sudut pandangan, lebih baik kami cuba menyampaikan segala sudut pandangan yang berkenaan tanpa menilainya secara berat sebelah, supaya rencana berbentuk bermaklumat, bukan cubaan meyakinkan pembaca. Ini TIDAK bermakna rencana di sini diharapkan 100% "objektif", kerana dalam mana-mana pertikaian pun setiap pihak berpegang kuat pada sudut pandangan masing-masing.
 
Anda boleh menyatakan pendapat dalam rencana, asalkan dibentangkan dalam bentuk pendapat, bukan fakta. Lebih baik anda menyatakan siapa yang mengeluarkan pendapat ini, cth: "Penyokongnya berhujah bahawa..." atau "Tokoh X percaya bahawa..."
 
Sesebuah rencana dianggap sebagai berat sebelah jika ia terang-terangan ditulis dari satu sudut pandangan sahaja, seperti salinan daridaripada iklan atau bahan propaganda politik; ataupun jika didapati lebih banyak membincangkan satu sudut pandangan daripada sudut pandangan lain yang lebih penting walaupun semua pandangan dibentangkan secara berkecuali, ataupun rencana itu memberikan liputan berlebihan kepada sudut pandangan yang kecil.
 
Jika anda ingin meluangkan masa membuat rencana kontroversi yang bersubjek politik atau agama, anda sewajarnya membaca halaman dasar keberkecualian dahulu. Anda harus bertenang jika penyunting lain mengisikan maklumat yang anda tidak setuju sekalipun. Walaupun membuat rencana yang kurang mengganggu perasaan seperti matematik atau permainan, anda masih harus membacanya, itupun tak mengapa.
Baris 47:
 
==Penciptaan rencana==
Apabila mencipta rencana di Wikipedia, cubalah ingati nasihat yang anda ketahui daridaripada tutorial dan patuhi dasar-dasar yang dinyatakan di sini, seperti [[WP:NPOV|keberkecualian]]. Adalah penting untuk [[Wikipedia:Sumber petikan|memetik sumber]] untuk mengukuhkan kepentingan topik sambil menguatkan [[Wikipedia:Pengesahan|kesahan]] rencana. Anda harus berdaftar sebelum mencipta rencana barubaharu di sini.
<div style="float: right; background-color:#f5faff; color: #000; padding: .2em .6em; font-size: 100%; border: 1px solid #cedff2; margin-bottom:3px;">'''Untuk keterangan lanjut, rujuk [[Wikipedia:Rencana pertama anda]]'''</div>{{-}}
 
==Penamaan semula rencana==
Jika anda menjumpai rencana yang tersalah tajuk, tolongharap jangan salin dan tampal isi kandungan rencana lama ke dalam rencana baru, kerana ini akan memisahkan sumbangan terdahulu daripada sejarah penyuntingannya (yang kami jejaki atas sebab [[Wikipedia:Hak cipta|hak cipta]]). Lebih baik anda '''memindahkanpindahkan''' rencana itu kepada nama baru, tetapi anda perlu berdaftar sebagai ahli terlebih dahulu. Jika ini kali pertama anda membuat pemindahan, sila baca amaran pada laman pemindahan secara teliti, kerana ada beberapa isu yang harus dipertimbangkan sebelum memindahkan halaman. Jika terlibatnya halaman "penyahkekaburan", lebih baik anda menyemaksemak [[Wikipedia:Penyahkekaburan]].
 
<div style="float: right; background-color:#f5faff; color: #000; padding: .2em .6em; font-size: 100%; border: 1px solid #cedff2; margin-bottom:3px;">'''Untuk keterangan lanjut, rujuk [[Wikipedia:Penggabungan dan pemindahan]]'''</div>