Nero: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{BM}}
'''Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus''' ([[15 Disember]] [[37]] – [[9 Jun]] [[68]]), lahir sebagai '''Lucius Domitius Ahenobarbus''', juga dikenali sebagai '''Nero Claudius Drusus Germanicus''', merupakan [[Maharaja Roman]] kelima dan terakhir bagi [[dinasti Julio-Claudian]] ([[54]]–[[68]]). Nero menjadi waris kepada Maharaja [[Claudius]], yang merupakan pakcik datuk (''grand-uncle'') dan bapa angkat. Sebagai Nero Claudius Caesar Drusus dia menaiki takhta pada [[13 Oktober]] [[54]] berikut dengan kematian Claudius. Pada 66, dia menambahkan awalan [[Imperator]] kepada namanya. Pada 68, Nero ditumbangkan. Kematiannya berikutan dari itu dilapurkan sebagai bunuh diri dengan dibantu oleh penulisnya [[Epaphroditos]].
 
'''Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus''' ([[15 Disember]] [[37]] – [[9 Jun]] [[68]]), lahir sebagai '''Lucius Domitius Ahenobarbus''', juga dikenali sebagai '''Nero Claudius Drusus Germanicus''', merupakan [[Maharaja Roman]] kelima dan terakhir bagi [[dinasti Julio-Claudian]] ([[54]]–[[68]]). Nero menjadi waris kepada Maharaja [[Claudius]], yang merupakan pakcik datuk (''grand-uncle'')saudara dan bapa angkatangkatnya. Sebagai Nero Claudius Caesar Drusus, dia menaiki takhta pada [[13 Oktober]] [[54]] berikut denganberikutan kematian Claudius. Pada 66, dia menambahkan awalan [[Imperator]] kepada namanya. Pada 68, Nero ditumbangkan. Kematiannya berikutan dari itu dilapurkandilaporkan sebagai [[bunuh diri]] dengan dibantu oleh penulisnya [[Epaphroditos]].
Lagenda popular mengingati Nero sebagai ''playboy'' yang suka bermain-main tanpa menghiraukan masaalah bandar dan empayar Rom, maharaja yang secara metafornya "fiddled while Rome burned". Kerana sifat boros dan peliknya, dia secara tradisi dianggap sebagai [[Maharaja Rom Gila|Maharaja Gila]], yang pertama adalah [[Caligula]].
 
LagendaLegenda popular mengingati Nero sebagai ''playboy'' yang suka bermain-main tanpa menghiraukan masaalahmasalah bandar dan empayar Rom, maharaja yang secara metafornya "''fiddled while Rome burned''". Kerana sifat boros dan peliknya, dia secara tradisi dianggap sebagai [[Maharaja Rom Gila|Maharaja Gila]], yang mana yang pertama adalahialah [[Caligula]].
 
==Rujukan==