Protes anti kerajaan Myanmar 2007: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 20 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q843962
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
 
Baris 3:
Gelombang '''bantahan anti kerajaan Myanmar''' bermula pada [[15 Ogos]] [[2007]] dan semakin meningkat kini. Bantahan ini berikutan keputusan kerajaan junta tentera untuk menaikkan harga minyak bahan api sehingga 500 %<ref name ="Monks">[http://www.nytimes.com/2007/09/20/world/asia/20cnd-myanmar.html?adxnnl=1&adxnnlx=1190382862-nwfidVsImsj3gq8IKLx0Ow Monks pressure Myanmar junta]</ref>. Selama ini minyak mendapat subsidi daripada kerajaan. Pada awalnya dipimpin oleh Pelajar Generasi 88 dan parti pembangkang, Liga Demokrasi Kebangsaan, ramai penunjuk perasaan telah ditangkap dan ditahan oleh polis [[Myanmar]]<ref>[http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Dunia/20070926002420/Article/index_html Junta beri amaran ambil tindakan]</ref>. Kemudian pada [[18 September]] [[2007]], protes ini turut disertai oleh ribuan [[sami Buddha]] secara aman yang membawa mangkok<ref name ="Monks"/><ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/4081D23F-F1A4-46AF-BA50-D47FA2B7A4AE.htm UN envoy warns of Myanmar crisis]</ref>.
 
Pada [[22 September]] [[2007]] sami Buddha berbaris menunjuk perasaan di [[Yangon]] dan 1000 sami Buddha di bandar [[Mandalay]] dan beberapa bandar lain. Barisan Seluruh Sami Buddha Myanmar akan meneruskan bantahan sehinggalah kerajaan junta menerima rayuan mereka. OtangOrang ramai menyokong tidakantindakan sami-sami ini dengan memberi mereka air.
 
Sami Buddha yang berbaju oren ini dibenarkan berarak sehingga melalui rumah kediaman [[Aung San Suu Kyi]]. Aung San Suu Kyi telah ditahan sejak 2003. Beliau merupakan pemimpin [[Liga Demokrasi Kebangsaan]](NLD). Parti NLD merupakan parti gabungan dan menang [[pilihan raya Myanmar 1990]] tetapi kerajaan junta mengenepikan keputusan pilihan raya tersebut. Suu Kyi pernah menerima Anugerah Noble Keamanan kerana ditsahan selama 12 tahun dalam rumah tahanan.
Baris 18:
 
=="Revolusi Safron"==
Frasa "Revolusi Safron" atau bahasa inggerisnya, "''Saffron Revolution''" berkaiberkait dengan bantahan terhadap tentera Myanmar yang bersifat diktator kepada warna [[Saffron (color)|saffron]] atau kuning cempaka - mengikut laman kamus karyanet.com - warna jubah yang dipakai di Myanmar oleh sami [[Buddha]] yang berada di barisan hadapan demonstrasi.<ref>{{Cite news |url=http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article2516773.ece |title=Nuns join monks in Burma's Saffron Revolution |publisher=Times Online |date=2007-09-24 |first=Richard |last=Lloyd Parry}}</ref> Ini mungkin ada sedikit salah faham kerana sami [[Theravada]] di negara-negara jiran memakai Safron, manakala sami-sami Myanmar biasanya memakai jubah [[merah lembayung]]. Manakala [[revolusi warna |frasa sama]] telah digunakan sebelumnya untuk mengenalpasi proses perubahan atau or revolusi aman di negara-negara lain, ini merupakan pertama kali dikaitkan dengan bantahan seumpama itu apabila ia terdedah, dan agensi-agensi antarabangsa menggunakannya semasa melaporkan mengenai bantahan Myanmar.<ref>[http://www.motherjones.com/news/feature/2006/11/fakhravar.html "Has Washington Found its Iranian Chalabi?"], ''[[Mother Jones]]'', Oktober 6, 2006</ref>
 
==Jenayah terhadap kemanusiaan==