Retorik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Retorik''' (bahasa Greek: ῥήτωρ; ''rhêtôr'', pemidato, guru) merupakan seni atau teknik memujuk melalui bahasa lisan, visual atau tulisan. Definisi retorik sudah diperluas...
 
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Retorik klasik diajar dalam [[sastera liberal]] asal dan trgolong dalam [[trivium]]. Dalam zaman purba dan pertengahan, kajian [[tatabahasa]] menekankan penggunaan bahasa yang betul, tepat, memuaskan dan berkesan dalam pengkajian dan kritikan karya sastera. [[Logik]] pula menekankan ujian dan penciptaan ilmu baru melalui proses soal dan jawab. Manakala retorik menekanan kaedah memujuk dalam tempat awam dan politik, seperti Dewan Perhimpunan atau Mahkamah. Retorik banyak digunakan dalam masyarakat [[demokratik]] dengan prinsip [[kebebasan bersuara]], kebebasan berpersatuan dan kebebasan politik.
 
Konsep retori telah diperluas daripada bidang [[politik]], [[undang-undang]], [[hubungan awam]], [[melobi]], [[pemasaran]] dan [[pengiklanan]] kepada bidang lain seperti [[kemanusiaan]], [[agama]], [[sains sosial]], [[kewartawanan]], [[sejarah]] ,[[kesusasteraan]], [[kartografi]] dan [[seni bina]].
 
==Lihat juga==