Abdul Ghani Othman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 33:
| footnotes =
}}
Tan Sri Haji '''Abdul Ghani bin Othman''' (lahir [[14 November]] [[1946]]) adalahialah Pengerusi Lembaga Pengarah [[Sime Darby]] Berhad, bekas [[Johor#Senarai Menteri Besar Johor|Menteri Besar Johor]] ke-14 dari tahun 1995 hingga 2013. Sebelum itu, beliau merupakan bekas [[Kementerian Belia dan Sukan Malaysia|Menteri Belia dan Sukan]] [[Malaysia]] ([[1993]] - [[1995]]).
 
==Kehidupan awal==
Beliau dilahirkan di [[Sungai Mati]], [[Ledang]], [[Tangkak]], [[Johor]]. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Laki-Laki Tangkak dan kemudian melanjutkan pengajian di [[Sekolah Tinggi Muar]] (''High School Muar''). Kemudian, beliau menyambung pelajaran dengan biasiswa Rancangan Colombo dan menerima ijazah sarjana muda dalam bidang ekonomi di Universiti Latrobe, [[Melbourne]] [[Australia]] dan sarjana dalam bidang ekonomi politik dari Universiti Queensland. Sekembalinya ke Malaysia, beliau menjadi pensyarah di Fakulti Ekonomi di [[Universiti Malaya]] ([[1974]]-[[1984]]) dan seterusnya dilantik sebagai Dekan Fakulti Ekonomi & Pentadbiran [[Universiti Malaya]] ([[1980]]-[[1984]]). Selain itu, beliau juga mempunyai pengalaman berkhidmat sebagai pengetua di Kolej Kediaman Pertama, Universiti Malaya selama lima tahun (1979-1984).<ref>http://kk1.um.edu.my/index_BM.htm</ref>
 
==Politik==
[[Imej:Haji Anwar with Mahathir and Ghani Othman IMG 0001.jpg|thumb|right|200px|Ghani (paling kiri) bersama-sama dengan Tun Mahathir, Perdana Menteri Ke-4 melawat [[Anwar Malek|Anwar Abdul Malik]], pengasas nama UMNO.]]
Kerjaya politiknya mula berkembang apabila dilantik menjadi Senator di [[Dewan Negara]] (Disember [[1984]]-Julai [[1986]]) . Selepas itu, beliau telah dipilih menjadi Ahli Parlimen [[Ledang]] pada Ogos [[1986]]. Pada Mei [[1987]] hingga November [[1990]], beliau telah dilantik menjadi Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos dan kemudiannya menjadi Timbalan Menteri Kewangan mulai November [[1990]] hingga [[30 November]] [[1993]].
 
Selepas itu, beliau dilantik menjadi [[Kementerian Belia dan Sukan Malaysia|Menteri Belia dan Sukan]] mulai [[1 Disember]] [[1993]] hingga Mac [[1995]] dan mendapat jolokan sebagaijulukan ‘Bapa Rakan Muda’ kerana berjaya memperkenalkan program [[Rakan Muda]] yang mendatangkan faedah kepada golongan remaja dan belia.
 
Pada [[3 Mei]] [[1995]], khidmat bakti Abdul Ghani mula ditagih oleh rakyat Johor dan beliau bertanding di peringkat DUN [[Serom]] setelah lebih 10 tahun berkhidmat di peringkat Pusat. Sejak Mei 1995, beliau dilantik sebagai [[Menteri Besar Johor]].
 
==Keluarga==
Abdul Ghani yang berkongsi hidup dengan Puan Sri Datin Paduka Prof. Dr. Jamilah Arifin serta dikurniakan dua orang cahaya mata.
 
==Anugerah==
Pada tahun [[1989]], beliau dikurniakan pingat [[Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia#Setia Mahkota Johor|Setia Mahkota Johor]] (SMJ) diikuti dengan Darjah Kebesaran [[Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia#Dato’ Sri Paduka Mahkota Johor|Seri Paduka Mahkota Johor]] (SPMJ) yang membawa gelaran Dato' oleh Baginda Sultan Johor. Pada tahun [[1996]] dikurniakan pingat DK (II) oleh [[Sultan Johor]]. Beliau pernah menerima anugerah daridaripada Timesport sebagai Sport Toto Man of The Year Award pada [[1994]].
 
Pada [[9 April]] [[2009]], Abdul Ghani menerima anugerah tertinggi Johor iaitu "Darjah Kerabat Johor" (I) daripada [[Sultan Iskandar ibni Sultan Ismail]]. Pada tahun [[2014]], beliau telah menerima Darjah [[Panglima Setia Mahkota]] yang membawa gelaran Tan Sri.