Alaf: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
ee4ee
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Alaf''' atau '''milenium''' ialah suatu tempoh [[masa]] yang sama dengan satu ribu [[tahun]]. Istilah alaf berasal dari bahasa Arab ''alfu'' (seribu) manakala istilah milenium berasal dari bahasa Inggeris ''millennium'' in (seribuse22222ribu tahun). Istilah tersebut boleh secara tersirat merujuk22233merujuk kepada ''milenium kalendar''kin; tempoh-tempoh yang terikat dengan suatu pentarikhan sistem, khususnya yangsang bermula3bermula (lazimnya tahun 0 atau tahun 1) atau pada tahun-tahun kemudian yang merupakan nombor bulat daraban dari seribu tahun selepasnya pada [[kalendar]] tersebut. Konsep inilah yang dibincangkan dalam rencana ini.
 
Istilah ini juga boleh merujuk untuk satu jarak masa bermula pada mana-mana tarikh. Kerap juga dalam perkara ini (dan kadang-kadang juga perkara di atas) ia mungkin mempunyai implikasi-implikasi keagamaan atau teologi. Terutamanya dalam pemakaian keagamaan tempoh tersebut boleh diterjemahkan secara samar, iaitu tidak semestinya betul-betul selang 1,000 tahun.
Baris 5:
Dalam kalendar barat biasa, yang tidak mempunyai tahun sifar dan bermula dengan tahun 1 sebagai ganti, terdapat dua suatu pendapat utama mengenai penamaan alaf. Berlaku suatu perbahasan popular ketika menghampiri perayaan tahun [[2000]], sama ada 2000 adalah permulaan satu alaf baru (soalan alaf). Dari segi sejarah, telah ada perbahasan sekitar pertukaran dekad, abad, dan alaf.
 
Majoriti daripada perayaan-perayaan alaf baru telah diadakan pada tengah malam [[31 Disember]] [[1999]] / [[1 Januari]] [[2000]] yang mencerminkan suasana popular.
 
== Lihat juga ==