Jason Chan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Baris 52:
Chan dilahirkan di [[London]] dalam sebuah keluarga [[Hakka]]. Dia adalah anak kedua daripada empat orang anak. Abang sulungnya ialah seorang doktor gigi dan adik bongsunya masih menuntut di universiti. Di UK, keluarga Chan mengendalikan sebuah restoran Cina. Chan menghadiri sekolah rendah yang sama dihadiri pelakon Harry Potter, [[Daniel Radcliffe]], iaitu Sussex House di London, sebuah sekolah bebas bagi budak lelaki. Chan mendakwa bahawa jatuh cinta buat kali pertama ketika berumur 21 tahun. Chan menerima [[ijazah sarjana muda]] dalam kesusasteraan Cina Purba dan Moden di [[School of Oriental and African Studies]], dan [[ijazah sarjana]] dalam ekonomik di [[University of London]].<ref name>{{cite news | url=http://the-sun.on.cc/cnt/entertainment/20100131/00470_022.html | work=The Sun | title=Jason Chan and Him Law compete for recognition | date=2010-01-31 | accessdate=2012-02-04 | language=Chinese}}</ref> Setelah tamat pengajian, Chan bekerja padaa jawatan pengurusan di sebuah hospital, tetapi berhenti bekerja tidak lama kemudian stelah mengambil keputusan untuk menceburi karier hiburan di [[Hong Kong]]. Pada tahun pertamanya di Hong Kong, Chan bekerja sebagai tutor bahasa Inggeris di [[sekolah persediaan]] ibu saudaranya. Pada tahun 2004, Chan menyertai [[TVB]] dan lulus dari Kelas Latihan Artis TVB ke-20 pada 2006, kemudiannya menandatangi kontrak pengurusan dengan syarikat itu. Selama beberapa tahun, Chan mengacara banyak dokumentari TV di [[TVB Pearl|Pearl]] dan menjadi wartawan berita di [[TVB Entertainment News]], serentak dengan itu menjalani penggambaran bagi drama TV TVB dalam watak sampingan. Pada tahun 2010, Chan ditawarkan dengan watak besar yang pertamanya dalam [[sitkom]], ''[[Be Home for Dinner]]'' (2011). Pada tahun 2012, dia diberi watak utama pertamanya dalam drama ''Missing You''.
 
Sejak 2009, dia dikhabarkan berpacaran dengan pemenang Ratu Cantik Antarabangsa China 2007 Sarah Song, yang tinggal di menara berbeza dalam kompleks kediaman yang sama. Pada 10 Ogos 2014, Sarah menampilkan foto dirinya dan Chan. Kedua-duanya makan malam bersama bagi meraikan hari lahir Sarah yang ke-29. In the photo, the sweet couple were smiling happily as the former Miss China International contestant wraps her hand across the Jason's shoulders.Di dalam foto itu, pasangan manis itu sedang tersenyum gembira dengan bekas peserta Ratu Cantik Antarabangsa China itu memeluk bahu Chan dengan tangannya.
[[Fail:E1328 014 p3 4 15783024.jpg|thumbnail|Jason Chan bersama Sarah Song dalam satu makan malam.]]
Sarah meletakkan keterangan gambarnya yang mengatakan, "Terima kasih kerana hari lahir lain. Hari lahir yang lebih menakjubkan akan datang...namun harap-harap tidak berkedut."