Badan Peguam Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 6:
 
 
saya merupakan salah seorang mangsa keadaan di mana keluarga saya telah di fitnah dengan cerita yang tidak munasabah.dari hal itu juga berita mengenai keadaan keluarga kami tersebar melalui media elektronik dan cetak.akibat dari hal yang berkaitan kami ingin mengambil tindakan mahkamah untuk menfailkan saman malu di atas kesilapan pihak yang telah menyiarkan berita yang tidak betul dan telah mengaibkan keluarga kami.di sini saya ingin tinggalkan nombor telefon bimbit saya bagi tujuan mencari peguam-peguam yang ingin membantu saya dalam membuat tuntutan tersebut.012-4249384 "niz"
==Struktur organisasi==
Badan Peguam Malaysia terdiri daripada tiga enam (36) ahli yang dipilih setiap tahun untuk menguruskan urusan-urusan dan melaksanakan fungsi-fungsi badan ini:
* Presiden
* Naib Presiden
* bekas Presiden yang terkini
* Pengerusi bagi setiap sebelas (11) Jawatankuasa Peguam Negeri
* seorang wakil daripada setiap sebelas (11) Jawatankuasa Peguam Negeri
* dua belas (12) ahli yang dipilih dari seluruh [[Semenanjung Malaysia]] melalui pengundian pos.
 
Ahli-ahli jawatankuasa Badan Peguam Malaysia yang terdiri daripada Presiden, Naib Presiden, Setiausaha dan Bendahari dipilih setiap tahun oleh Badan Peguam dalam mesyuarat pertama yang secara tradisi diadakan sebaik saja [[Mesyuarat Agung Tahunan]] bertamat. Ahli-ahli jawatankuasa adalah pengamal undang-undang penuh masa dan pelantikan-pelantikan kehormat ini adalah tertakluk kepada pemilihan semula setiap tahun. Kecuali jawatan Bendahari yang tidak diperuntukkan dalam Akta, setiap ahli jawatankuasa tidak boleh memegang jawatannya melebihi dua tahun berturut-turut. Ahli-ahli jawatankuasa memegang jawatan ketika dipilih oleh mesyuarat pertama selepas Mesyuarat Agung Tahunan bertamat sehingga Mesyuarat Agung Tahunan pada tahun berikut. Mereka berkhidmat secara sambilan dan sukarela kerana ''Akta Profesion Undang-undang'' melarang sebarang pembayaran yuran atau gaji.
 
Untuk memastikan keberkesanan dan kecekapan pengurusan tentang urusan-urusan Badan Peguam Malaysia, badan peguam ini menugaskan kuasa dan fungsi-fungsi Jawatankuasa dari semasa ke semasa kepada jawatankuasa-jawatankuasa negeri di seluruh Malaysia atau kepada jawatankuasa-jawatankuasa yang dilantik dalam Badan Peguam sendiri. Bagaimanapun jawatankuasa peguam negeri dan jawatankuasa Majlis Peguam adalah tidak bebas dan tidak mempunyai kuasa di bawah Akta untuk mengemukakan sebarang pendapat bagi pihak Badan Peguam Malaysia.
 
==Perarakan membantah Akta Pertubuhan==