Cut Nyak Dhien: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Perang Aceh: Menambah info beserta gambar.
Baris 23:
==Perang Aceh==
{{utama|Perang Aceh}}
[[File:COLLECTIE TROPENMUSEUM Groepsportret met Cut Nyak Dhien de vrouw van Teuku Umar na haar gevangenneming TMnr 10018822.jpg|thumb|left|250px|Cut Nyak Dhien selepas ditahan oleh pegawai Hindia Timur Belanda]]
[[Fail:Stamps of Indonesia, 103-08.jpg|right|200px]]
 
Pada 26 Mac 1873, Belanda mengisytiharkan perang ke atas Aceh, permulaan [[Perang Aceh]]. Semasa bahagian pertama perang ini, [[Ekspedisi Aceh Pertama]], Aceh dipimpin oleh Panglima Polem dan Sultan Alauddin Mahmud Syah II. Tentara Belanda menghantar 3,000 tentera yang diketuai oleh Johan Harmen Rudolf Köhler untuk mengambil istana Sultan. Namun, Sultan menerima bantuan ketenteraan dari [[Itali]] dan [[United Kingdom]], dan tentera Aceh dengan cepat dimodernisasi dan diperbesar dari 10,000 hingga 100,000 askar. Pasukan Belanda berjaya ditolak, dan Köhler mati dalam tindakan.
 
[[File:Teuku Umar.jpg|thumb|175px|Teuku Umar, sekitar 1890]]
 
Pada bulan November 1873, semasa Ekspedisi Aceh Kedua, Belanda berjaya menawan VI mukim pada tahun 1873, diikuti oleh Istana Sultan pada tahun 1874. Pada tahun 1875, Cut Nyak Dhien dan bayinya, bersama ibu-ibu lain, dipindahkan ke lokasi yang lebih aman sementara suaminya Ibrahim Lamnga berjuang untuk menuntut semula VI mukim.
 
Teuku Ibrahim Lamnga mati dalam tindakan di Gle Tarum pada 29 Jun 1878. Ketika mendengar ini, Cut Nyak Dhien bersumpah membalas dendam terhadap Belanda.
 
Beberapa waktu selepas kematian suaminya, seorang pahlawan dari Aceh [[Teuku Umar]] mengusulkan kepadanya. Walaupun beliau menolaknya pada mulanya, beliau menerima usulnya ketika Umar membenarkannya bertarung, dan mereka telah berkahwin pada tahun 1880. Ini telah mendorong semangat tentera Aceh dalam memerangi Kaphé Blanda, atau orang kafir Belanda. Teuku Umar dan Cut Nyak Dhien mempunyai anak perempuan bernama Cut Gambang. Dhien sangat bertekad untuk tinggal di dalam peperangan yang mengambil anak perempuannya dengannya.
 
Perang itu berterusan, dan orang Aceh mengisytiharkan perang suci melawan Belanda, terlibat dalam peperangan gerila dan menyerang dengan perangkap dan serangan hendap. Kekuarangan bekalan Teuku Umar menyerah kepada pasukan Belanda pada 30 September 1893 bersama dengan 250 orangnya. Tentara Belanda menyambutnya dan melantiknya sebagai komandan, memberikan gelaran Teuku Umar Johan Pahlawan. Walau bagaimanapun, Teuku Umar diam-diam merancang untuk mengkhianati Belanda. Dua tahun kemudian, Teuku Umar menyerang Aceh, tetapi kemudian berangkat dengan pasukannya, peralatan berat, senjata, dan amunisi, menggunakan bekalan tersebut untuk membantu orang Aceh. Ini dicatat dalam sejarah Belanda sebagai "Het verraad van Teukoe Oemar" (pengkhianatan Teuku Umar).
 
[[FailFile:Stamps of Indonesia, 103-08.jpg|rightthumbnail|200pxleft|Setem Indonesia, 2008]]
[[File:Indonesia 1998 10000r o.jpg|thumb|left|Cut Nyak Dhien tampil di [[Rupiah Indonesia|not bank 10,000-rupiah]].]]
 
Teuku Umar dan Dhien terus menahan Belanda dengan peralatan baru mereka sehingga Belanda menghantar Maréchaussée. Orang Aceh mendapati pasukan ini sangat sukar untuk ditahan dan banyak orang terbunuh.
 
Jeneral Belanda, Johannes Benedictus van Heutsz memanfaatkan keadaan itu dan menghantar seorang pengintip ke Aceh. Teuku Umar terbunuh semasa pertempuran ketika Belanda melancarkan serangan kejutan ke atasnya di Meulaboh. Apabila Cut Gambang menangis atas kematiannya, Cut Nyak Dhien dilaporkan menamparnya dan kemudian dia memeluknya dan berkata: "Sebagai wanita Aceh, kita tidak boleh menangis bagi mereka yang telah mati syahid."
 
Selepas suaminya meninggal, Cut Nyak Dhien terus menentang Belanda dengan tenteranya yang kecil sehinggalah kemusnahan pada tahun 1901, ketika Belanda menyesuaikan taktik mereka ke atas situasi di Aceh. Tambahan pula, Cut Nyak Dhien menderita dari pandangan mendalam dan artritis ketika beliau semakin menginjak usia tua. Bilangan tenteranya juga terus menurun dan mereka mengalami kekurangan bekalan.
 
Salah seorang tenteranya, Pang Laot, memberitahu Belanda lokasi ibu pejabatnya di Beutong Le Sageu. Belanda menyerang, menangkap Dhien dan pasukannya terkejut. Meskipun sangat berjuang kembali, Dhien ditangkap, walaupun anaknya Cut Gambang melarikan diri dan meneruskan perlawanan.
 
==Kehidupan seterusnya dan kematian==