Tome Pires: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Tome Pires]] merupakan [[penulis]] dan [[bendahari]] kepada [[ahli pelayaran]] [[Portugis]]. Beliau lahir di Portugis pada tahun 1468 masehi.
==Buku tulisannya ==
Bukunya [[Suma Oriental]] menceritakan penjelajahan [[Portugis]] hingga sampai menguasai Benua kecil [[India]] dan [[Kesultanan Melaka ]] pada tahun [[1511]].
 
== Biodata ==
Bukunya Suma Oriental menceritakan penjelajahan Portugis hingga sampai menguasai Benua kecil India dan Kesultanan Melaka pada tahun 1511.
[[Tome Pires]] ialah pembantu [[Prince Afonso]] (1475-1491 masehi) dan penulis Suma Oriental ( Dunia Timur ) , yang merupakan tulisan terawal terntang sebelah Timur oleh seorang rakyat Portugis.
 
* Lahir pada 1468 (c) merupakan anak kepada pembantu [[King John II]] (1455-95) dari Portugis.
* September 1511 Dia dilantik sebagai feitor das drogarias (pengedar arak ) ke [[Cochin]] di India atas kehendak raja.
* Dia juga ditugaskan sebagai pembekal ubat-ubatan yang bernilai 4,000-5,000 dolar Portugis.
* Kemudian Toma Pires dilantik sebagai penulis dan Bendahari menjaga harta perdagangan yang melibatkan [[Melaka]] dan [[Jawa]].
* Akhirnya dia dilantik sebagai [[duta]] [[Portugis]] ke negara [[China]] .Atas tindakan dan idea-idea serta pemikirannya, dia telah dipenjarakan di [[Kiangsu]]
* 1540 mati di [[China]] , dalam tahanan China pada umur 70 tahun.
* Buku yang ditulis tentang China dipersembahkan kepada Laksamana Portugis di India dan sekarang disimpan National Library [[Paris]].
 
== Hasil tulisannya ==
Maklumat yang disampaikannya tentang india hingga di meninggal dunia sangat menarik
*Ada 4 surat
* 5 dokumen yang ditandatanganinya
* pelbagai rujukan lain.
 
Beliau adalah antara penulis terawal dari [[Eropah]] yang menulis berkenaan negara kota [[maritim]] sebelah Timur.
 
==[[Kesultanan Delhi]] di [[India]] ==
Tome Pires menulis tentang Kesultanan [[Delhi]] / [[Moghul]] yang beragama Islam di India dan Kesultanan Melaka antara tahun 1512- 1515. Menceritakan tentang aktiviti perdagangan negara kota di [[Asia Tenggara]] dan pelabuhan-pelabuhannya. Dia melakukan hubungan dengan pelbagai pihak khususnya pelbagai ahli pelayaran , pedagang dan pentadbir di sesebuah negara.
 
Perdagangan dengan [[Coromandel]] atau [[Malabar]] atau [[Bengal]] tidak menguntungkan contohnya [[Pelabuhan]] Masulipatnam hanya melibatkan dagangan [[garam]] , [[cili]], [[opium]] ( [[dadah]] untuk perubatan ) . [[Kain]] dari Bengal amat bermutu tinggi dan mendapat pemintaaan yang banyak
 
Pelayaran Portugis ini melibatkan [[hamba]] abdi dari Abyssinian
 
Dia juga menceritakan tentang Kerajaan [[Hindu]] di [[Orissa]] dan [[Tippera]]. dia juga menghuraikan tentangan ibu nergara Bengal
 
== Kesultanan Melaka 1402 - 1511==
Tome Pires menulis ;
* [[Pengasas]] Melaka ialah [[Parameswara]] seorang putera dari [[Palembang]]. Palembang merupakan pusat bagi kerajaan [[Srivijaya]] , sebuah empayar yang terkenal daripada keturunan [[Sailendra]].
* 1377 Srivijaya ditakluk oleh [[Majapahit]] dan ketika itu Parameswara telah berkahwin dengan seorang puteri dari [[Majapahit]], [[Jawa Timur]].
* Parameswara enggan membayar ufti kepada Majapahit, lalu mengisytiharkan kemerdekaannya. Beliau melarikan diri apabila tentera Majapahit menyerang dan memusnahkan Palembang.
 
* Di [[Temasik]] , [[Parameswara]] telah membunuh Tamagi , seorang wakil kerajaan [[Siam]].
 
* 1398 kerajaan [[Ayuthia]] menyerang Temasik dan Parameswara melarikan diri ke [[Sungai Muar]] dan seterusnya [[Sungai Bertam]].
 
* 1400 orang-[[orang laut]] yang menjadi pengikutnya setuju [[Sungai Bertam]] dijadikan perkampungan yang akhirnya mnejadi Kerajaan [[Melaka]].
 
Bukunya Suma Oriental telah diterjemah dan diterbitkan pada tahun 1944 dengan tajuk Hakluyat Society, tapi bukanlah tulisan asal sebenar daripada Tome Pires.
 
== Rujukan ==
* Bibliography Armando Cortesao, tr, The Suma Oriental of Tome Pires, [[London]], 1944, Reprinted in 1967; Irfan Habib, Merchant Communities in Precolonial India in JD Tracy, ed, The Rise of Merchant Empires, Cambridge, 1990; MR Tarafdar, Bengal Economy Viewed in the Light of Tome Pires' Observations, Journal of the Asiatic Society of Bangladesh, 40, II.
* http://banglapedia.search.com.bd/HT/T_0190.htm