Bandar Sri Damansara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
==Lokasi ==
Bandar Sri Damansara merupakan zon perumahan dan komersil pegangan bebas yang terletak di Lembah Klang, [[Selangor]], dengan kod daerah Petaling Jaya Utara 9 (PJU 9). Perbandaran ini dikelilingi oleh perbandaran utama seperti Damansara Perdana, Kota Damansara, Bandar Utama, Mutiara Damansaraa, Sierramas dan Valencia. Ia terletak bertentangan dengan Desa Park City dan Sunway SPK Damansara.
 
==Laluan masuk==
Bandar Sri Damansara mempunyai rangkaian jalan raya dengan laluan masuk melalui Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya Lembah Klang Baru (NKVE), Penchala Link Lebuhraya Sprint dan Jalan Lingkaran Kuala Lumpur 2 (MRR2). Pada masa ini, laluan Bandar Sri Damansara baru ke Lebuhraya Duta-Ulu Klang (DUKE) sedang dibina untuk memudahkan laluan ke Pusat Bandaraya Kuala Lumpur dan mengurangkan kesesakan lalu lintas di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP).
 
==Hartanah di Bandar Sri Damansara ==
Bandar Sri Damansara terdiri daripada pembangunan kediaman yang terdiri daripada banglo dan rumah kos rendah, rumah teres, pangsapuri dan rumah pangsa kos rendah. Kondominium seperti Damansara Foresta dan Ativo Sofo, rumah-rumah berkembar dan banglo seperti Villas Airy dan Damansara dibangunkan di bandar ini.
 
Harga hartanah di Bandar Sri Damansara telah meningkat dengan pesat seiring dengan peningkatan penduduk yang berpindah ke bandar ini dan pembangunan baru-baru ini seperti Ativo Plaza.
 
 
== Pendidikan ==
Sekolah Rendah Kebangsaan - satu sekolah rendah Cina SJK (C) Desa Jaya 2 dan tiga sekolah rendah kerajaan [[Sekolah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 1]], [[Sekolah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 1]], dan [[Sekolah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 3]],
* a[[Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 2]]
 
* [[Kolej Universiti Teknologi Antarabangsa Twintech]] (IUCTT)
*Sekolah Menengah - [[Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 1]] dan a[[Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 2]]
 
Sekolah persendirian - Sri Bestari
 
*Universiti Persendirian - [[Kolej Universiti Teknologi Antarabangsa Twintech]] (IUCTT)
 
 
 
{{Selangor}}